«How we see this» – The perspective of children in residential care
A study on participation in the residential setting
Description
Evidences from current research and practice indicate clearly: even today, young people are only marginally involved in the decision-making processes that affect them. However, the legal and professional claim to participation is undisputed and thus nearly always an explicit part of formal mission statements and concepts. Research findings also show that successful participation has a major influence on protection of young people in care from abuses, on the development of self-efficacy among those affected and on the outcome of care in general.Therefore, in the running Swiss study we aska) what dimensions of significance participation has for young people in residential care andb) how participation can be implemented bindingly together with young people and relevant actors.MethodsBeaside an international Litrature review, the projects starting point is provided by demands formulated jointly by 18 young people from three different residential care institutions in Switzerland. They have brought together their views of participation at a unique Youth Conference in September 2019.Chosen demands is then negotiated and implemented together with social workers in internal development projects. After completion of the development projects, young people as well as social workers and care managers are asked about their project’s impact. In Addition, the views of young people on participation are analyzed with group discussions and standardized questionnaires. Outcomes of the project will be published in 2021.
Key Data
Co-Projectlead
Project team
Lorène Métral, Julia Rohrbach
Project partners
INTEGRAS Fachverband Sozial- und Sonderpädagogik
Project status
completed, 10/2018 - 03/2022
Funding partner
Stiftung Mercator Schweiz
Project budget
345'000 CHF
Further documents and links
Publications
-
Aktionsbox „Wie wir das sehen“ : ein Instrument zur Reflexion von Anliegen junger Menschen in stationären Erziehungshilfen
2023 Rohrbach, Julia; Keller, Samuel; Eberitzsch, Stefan
-
„Die Sozis denken, sie seien besser als wir“ : wie junge Menschen in stationärer Erziehungshilfe Beteiligungsmöglichkeiten wahrnehmen und im Alltag bearbeiten
2023 Keller, Samuel; Rohrbach, Julia; Eberitzsch, Stefan
-
Résumé : Stand und Perspektiven der Partizipation in stationären Erziehungshilfen in der Schweiz
2023 Keller, Samuel; Eberitzsch, Stefan; Rohrbach, Julia
-
“How we see this” : young people's view on participation in Switzerland: results and reflections on preventing victimization in residential care
2023 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
Sichtweisen junger Menschen auf Partizipation und Schutz in stationären Erziehungshilfen : Einblicke in ausgewählte Studienergebnisse
2023 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
Partizipation in stationären Erziehungshilfen : Perspektiven, Bedarfe und Konzepte in der Schweiz
2023
-
Partizipation, Schutz und Beschwerde
2022 Rohrbach, Julia
-
Participation in residential childcare in Switzerland : linking development and research to close gaps of knowledge
2022 Keller, Samuel; Eberitzsch, Stefan; Rohrbach, Julia
-
"How we see this!" : the perspective of children in care as a starting point for quality development of residential childcare
2022 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
"Wie wir das sehen" : zentrale Erkenntnisse zur Sichtweise junger Menschen
2022 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
«Wie wir das sehen» - eine Studie zur Partizipation im stationären Setting : zentrale Erkenntnisse zur Sichtweise junger Menschen
2022 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel
-
Partizipation in der Heimerziehung Notwendigkeit, Ansätze, Herausforderungen
2022 Eberitzsch, Stefan
-
Sticker "Beteiligung? Wie wir das sehen!"
2021 Rohrbach, Julia; Keller, Samuel; Eberitzsch, Stefan
-
Plakat "Beteiligung? Wie wir das sehen!"
2021 Rohrbach, Julia; Keller, Samuel; Eberitzsch, Stefan
-
Beteiligung junger Menschen im Alltag der stationären Kinder- und Jugendhilfe verstehen und fördern : die Aktionsbox "Wie wir das sehen"
2021 Rohrbach, Julia; Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel
-
"Wie wir das sehen" - die Sichtweise fremdplatzierter Kinder als Ausgangspunkt für Qualitätsentwicklung : eine Studie zur Partizipation im stationären Setting
2021 Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
«How we see this» : perspectives of young people on participation in residential care as a starting point for quality development
2021 Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
„Wie wir das sehen“ : die Sichtweise fremdplatzierter Kinder als Ausgangspunkt für Qualitätsentwicklung?
2021 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
Partizipation in der stationären Kinder- und Jugendhilfe : theoretische und empirische Zugänge zur Perspektive betroffener junger Menschen: Ergebnisse eines internationalen Literaturreviews
2021 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia
-
Partizipation im Kontext stationärer Kinder- und Jugendhilfe
2019 Eberitzsch, Stefan; Keller, Samuel; Rohrbach, Julia