Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
1994.
Medienpädagogik am Kindergärtner/innen-Seminar.
Bern:
Neue Mittelschule Bern.
-
1993.
Bern:
Hans Huber.
Psychologie Forschung Huber.
ISBN 3-456-82413-0.
-
1991.
Videos für Jugendliche in der Bibliothek : 200 empfohlene Spielfilme und ein Filmauswahlverfahren.
Zürich:
Pestalozzianum.
-
1990.
Bibliotheksgeeignete Videos : Anregungen aus medienpädagogischer Sicht, Teil 2.
Treffpunkt Bibliothek.
1990(1), pp. 9-12.
-
1990.
Gewalt im Film : psychologische Beiträge zur Medienwirkungsforschung.
Intra: Psychologie und Gesellschaft.
1990(3), pp. 21-25.
-
Ammitzböll, Johanna, M.; Süss, Daniel,
1990.
Zürich:
Pestalozzianum.
-
1989.
Bibliotheksgeeignete Videos : Anregungen aus medienpädagogischer Sicht, Teil 1.
Treffpunkt Bibliothek.
1989(4), pp. 1-4.
-
1989.
Ist Aggression "menschlich"? : Hintergründe zur Brutalo-Diskussion.
Achtung Sendung! Zeitschrift für Schul- und Bildungsprogramme in Radio und Fernsehen.
1989(5), pp. 38-40.
-
1989.
Jugendgeeignete Videofilme : eine Antwort auf die Brutalo-Offensive.
Achtung Sendung! Zeitschrift für Schul- und Bildungsprogramme in Radio und Fernsehen.
1989(1), pp. 67-69.
-
1988.
Psychologische Kriterien zur Beurteilung von Spielfilmen für Jugendliche.
Universität Zürich.