Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
2001.
Computers and the internet in school : closing the knowledge gap?
.
In:
Livingstone, Sonja; Bovill, Moira, eds.,
Children and the changing media environment in Europe.
London:
Routledge.
pp. 221-241.
-
2001.
Kommunikations- und Medienwissenschaft : der analytische Blick.
Perspektiven: Zeitschrift für Studien- und Berufspraxis.
2001(1), pp. 10-13.
-
Süss, Daniel; von Arx, Christine; Marxer, Manuela,
2001.
Kommunikationsstrategien in der Gesundheitsförderung.
Zürich:
HAP Hochschule für Angewandte Psychologie.
-
2001.
Krieg an der Informationsfront.
Wendekreis.
106(2), pp. 22-23.
-
Süss, Daniel; Suoninen, Annikka; Garitaonandia, Carmelo; Juaristi, Patxi; Koikkalainen, Riitta; Oleaga, Jose A.,
2001.
Media childhood in three European countries
.
In:
Hutchby, Ian; Moran-Ellis, Jo, eds.,
Children, technology and culture : the social implications of technological change.
London:
Routledge.
pp. 28-41.
-
Bonfadelli, Heinz; Leonarz, Martina; Süss, Daniel,
2001.
.
In:
Jarren, Otfried; Bonfadelli, Heinz, eds.,
Einführung in die Publizistikwissenschaft.
Bern:
Haupt.
pp. 383-415.
-
Süss, Daniel; Bonfadelli, Heinz,
2001.
.
In:
Jarren, Otfried; Bonfadelli, Heinz, eds.,
Einführung in die Publizistikwissenschaft.
Bern:
Haupt.
pp. 311-336.
-
Paus-Haase, Ingrid; Süss, Daniel; Lampert, Claudia,
2001.
Reflexion adäquater methodischer Zugriffe im Kontext globalisierter Kinderkultur [paper].
In:
Maier-Rabler, Ursula; Latzer, Michael, eds.,
Kommunikationskulturen zwischen Kontinuität und Wandel : universelle Netzwerke für die Zivilgesellschaft.
Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) und der Österreichischen Gesellschaft für Kommunikationswissenschaft (ÖGK), Wien, Österreich, 31. Mai - 02. Juni 2000.
Konstanz:
UVK.
pp. 317-332.
Schriftenreihe der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft ; 28.
-
2001.
Verhaltensänderung bewirken - aber wie?.
Focus - das Magazin von Gesundheitsförderung Schweiz.
2001(8), pp. 19.
-
Neuenschwander, Markus P.; Süss, Daniel,
2000.
Alltagshandeln bei problembelasteten Jugendlichen
.
In:
Rihs-Middel, Margret, ed.,
Suchtforschung des BAG 1996-1998.
Bern:
Bundesamt für Gesundheit.
pp. 44-54.
-
2000.
Medien-Journal.
24(2), pp. 19-27.
-
2000.
Zürich:
Universität Zürich.
Diskussionspunkt ; 40.
ISBN 3-908127-21-1.
-
2000.
Kindlicher Medienumgang und elterliche Kontrolle in der Schweiz [paper].
In:
Brosius, Hans-Bernd, ed.,
Kommunikation über Grenzen und Kulturen : Berichtsband der 44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft.
44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, Utrecht, Niederlande, 12.-14. Mai 1999.
Konstanz:
UVK.
pp. 309-323.
-
2000.
Spielfilme im Alltag - Spielfilme im Unterricht
.
In:
Ernst, Katharina; Ammann, Daniel, eds.,
Film erleben : Kino und Video in der Schule.
Zürich:
Pestalozzianum.
pp. 29-36.
-
Süss, Daniel; Giordani, Giordano,
2000.
Sprachregionale und kulturelle Aspekte der Mediennutzung von Schweizer Kindern.
MedienPädagogik.
pp. 1-27.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1792