Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
Angst, Trix; Süss, Daniel; Käslin, Annemarie,
2006.
Medienwissenschaft Schweiz.
2006(1-2), pp. 73-80.
Available from: https://www.e-periodica.ch/digbib/view?pid=sco-002%3A2006%3A0%3A%3A6#78
-
Süss, Daniel; Marti Salzmann, Gabrielle,
2006.
Die Mediennutzung der 10- bis 18-jährigen in Kriens : eine Vollerhebung.
Zürich:
HAP Hochschule für Angewandte Psychologie.
-
Marti Salzmann, Gabrielle; Süss, Daniel,
2006.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
2006.
Konsum in Zukunft. Von aufrichtigen, leidenschaftlichen und friedlichen Turnschuhen.
Punktum.
2006(Juni-Heft), pp. 17-19.
-
2006.
Mediensozialisation zwischen gesellschaftlicher Entwicklung und Identitätskonstruktion [paper].
In:
Rehberg, Karl-Siegbert, ed.,
Soziale Ungleichheit, kulturelle Unterschiede : Verhandlungen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in München 2004.
32. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS), München, Deutschland, 4.-8. Oktober 2004.
Frankfurt am Main:
Campus.
-
2006.
.
In:
Bentele, Günther; Brosius, Hans-Bernd; Jarren, Otfried, eds.,
Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft.
Wiesbaden:
Springer.
-
Waller, Gregor; Süss, Daniel; Bircher, Markus; Bolt, Isabelle; Studer, Sybille; Krummenacher, Claudia Wüest,
2005.
Zürich:
HAP Hochschule für Angewandte Psychologie.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2004
-
2005.
Die Positionierung der Medienpädagogik an Deutschschweizer Pädagogischen Hochschulen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
2005.
Kindheit in einer Mediengesellschaft : zwischen Selbstsozialisation und Erziehungsversuchen.
Und Kinder.
75, pp. 59-69.
-
2005.
Psychologische Aspekte der Markenkommunikation.
Medienwissenschaft Schweiz.
2005(2), pp. 63-67.
Available from: https://doi.org/10.5169/seals-790726
-
2004.
Was macht das Fernsehen mit dem Kind?.
4 bis 8 : Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe.
2004(9), pp. 20-21.
-
Gysin, Nicole; Meier, Peter; Blum, Roger; Häussler, Thomas; Süss, Daniel,
2004.
Evaluation der Kommunikations- und Medienwissenschaft in der Schweiz : Selbstevaluationsbericht.
Bern:
Schweizerische Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft.
-
Bonfadelli, Heinz; Paus-Hasebrink, Ingrid; Süss, Daniel; Bucher, Priska, eds.,
2004.
Medienkompetenz und Medienleistungen in der Informationsgesellschaft.
Zürich:
Pestalozzianum.
ISBN 3-03755-027-9.
-
2004.
Mediensozialisation von Heranwachsenden : Dimensionen - Konstanten - Wandel.
Weinheim:
VS Verlag für Sozialwissenschaften.
ISBN 978-3-531-90045-2.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90045-2
-
Neuenschwander, Markus P.; Süss, Daniel,
2004.
Risks and problems of drop-outs of apprenticeships : results of an empirical study
.
In:
Suchtforschung des BAG 1999-2001.
Bern:
Eidgenössische Drucksachen- und Materialzentrale.
pp. 93-99.
Prävention ; 2/3.