Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
Süss, Daniel; Genner, Sarah,
2013.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Winterthur, 12.-13. April 2013.
-
2013.
Entwicklungspsychologische Hintergründe der Nutzung von sozialen Medien durch Jugendliche.
In:
Erfa- und Impulstagung «Soziale Medien» für Kontaktlehrpersonen und Präventionsfachleute, Zürich, 13. März 2013.
-
2013.
In:
2. Nationales Fachforum Jugendmedienschutz, Bern, 7. März 2013.
-
2013.
In:
Fachforum Jugendmedienschutz - Bundesamt für Sozialversicherungen (BSV), Bern, 7. März 2013.
-
2013.
Aktuelle Forschungsergebnisse, was "machen" die neuen Medien mit den Kindern und Jugendlichen.
In:
Neue Medien - heute und morgen, Kirchberg, 06. Februar 2013.
-
2013.
Die Schweige-Spirale als Medieneffekt : Massenmedien sind Mehrheitsmeinungsmacher.
Punktum.
2013(3), pp. 20-21.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1801
-
Suter, Peter; Genner, Sarah; Hänggi, Christian,
2013.
Zürich:
Stadt Zürich.
-
2013.
Handygebrauch von Schweizer Jugendlichen : Grenzen zwischen engagierter Nutzung und Verhaltenssucht [paper].
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Neuchâtel, 20.-21. April 2012.
Georg Thieme.
Available from: https://doi.org/10.1055/s-0033-1351519
-
2013.
JAMES : Youth, Activities, Media - Study Switzerland.
In:
World Social Science Forum - Social Transformations and the Digital Age.
World Social Science Forum - Social Transformations and the Digital Age, Montreal, Canada, 13 October 2013.
-
Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2013.
JAMESfocus 2013 : die Rolle von Medien in der Eltern-Kind-Beziehung.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4312
-
Waller, Gregor; Willemse, Isabel; Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2013.
JAMESfocus 2013 : Mediennutzung und Schulleistung.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1827
-
Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Pfanner-Meyer, Brigitte; Süss, Daniel,
2013.
JAMESfocus 2013 : Privatsphäre in Sozialen Netzwerken.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4309
-
Genner, Sarah; Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Süss, Daniel,
2013.
JAMESfocus 2013 : Wirksamkeit von Medienkompetenz-Kursen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4310
-
2013.
In:
Neue Medien: Suchtgefahr am Bildschirm, Informationsveranstaltung der Suchtprävention, Winterthur, 19. September 2013.
-
Süss, Daniel; Lampert, Claudia; Wijnen, Christine W.,
2013.
Medienpädagogik : ein Studienbuch zur Einführung.
2. Auflage.
Wiesbaden:
Springer.
Studienbücher zur Kommunikations- und Medienwissenschaft.
ISBN 978-3-531-18430-2.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19045-7