Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
Waller, Gregor; Suter, Lilian,
2017.
In:
SGKM-Jahrestagung 2017, Chur, 27.-28. April 2017.
-
Willemse, Isabel; Genner, Sarah; Waller, Gregor; Suter, Lilian; Süss, Daniel,
2017.
JAMESfocus : Filme – Games – YouTuber.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1371
-
Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Suter, Lilian; Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2017.
JAMESfocus : Onlineverhalten. Unproblematisch - risikohaft - problematisch.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4311
-
2017.
Medienpädagogik : Trends und Herausforderungen aus Sicht der Positiven Psychologie
.
In:
Trültzsch-Wijnen, Christine, ed.,
Medienpädagogik : eine Standortbestimmung.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 39-51.
-
2017.
Mediensozialisation von Jugendlichen in der Schweiz. Aktuelle Befunde aus der Forschung.
In:
Klausur der Kommission für Kommunikation und Öffentlichkeitsarbeit der Schweizer Bischofskonferenz, Fachreferat Mariastein, 2017.
-
Genner, Sarah; Suter, Lilian; Waller, Gregor; Schoch, Pia; Willemse, Isabel; Süss, Daniel,
2017.
MIKE : Medien, Interaktion, Kinder, Eltern: Ergebnisbericht zur MIKE-Studie 2017.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3631
-
Genner, Sarah,
2017.
ON | OFF : risks and rewards of the anytime-anywhere internet.
1. Auflage.
Zurich:
vdf Hochschulverlag.
ISBN 978-3-7281-3799-9.
Available from: https://doi.org/10.3218/3800-2
-
Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2017.
.
In:
Rössler, Patrick; Hoffner, Cynthia A.; van Zoonen, Liesbet, eds.,
The international encyclopedia of media effects.
Chichester:
Wiley.
pp. 1890-1904.
The Wiley Blackwell-ICA international encyclopedias of communication.
-
Lippuner, Florian; Süss, Daniel,
2017.
In:
Pracana, Clara; Wang, Michael, eds.,
InPACT 2017 : Book of Proceedings.
InPACT 2017 : International Psychological Applications Conference and Trends 2017, Budapest, Hungary, 29 April - 1 May 2017.
Lisbon:
World Institute for Advanced Research and Science.
pp. 209-213.
Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED604951.pdf
-
2016.
In:
Netzwerk Medienkompetenz Schweiz Information, Austausch und Vernetzung, Bern, 24. Dezember 2016.
Bern:
Bundesamt für Sozialversicherungen.
-
2016.
JAMES : mit einem Fokus auf die Handynutzung kurz vor der Matura.
In:
SDBB Tagung «IT kreativ genutzt», Zürich, 15. September 2016.
-
2016.
In:
Psychische Gesundheit aus der Generationenperspektive : 5. Internationale Konferenz zu Familien und Kindern mit psychisch belasteten Eltern, 17.-19.8.2016, Congress Center Basel.
PSY-Congress - 5. Internationale Konferenz zu Familien und Kindern mit Psychisch Belasteten Eltern, Basel, 17.-19. August 2016.
-
2016.
Medien, Aufmerksamkeit und Schulleistungen : inklusive Tipps für den Alltag.
In:
Jahreskonvent, Primarschule Birsfelden, 31. Mai 2016.
-
Waller, Gregor; Genner, Sarah,
2016.
In:
SGKM-Jahrestagung 2016, Freiburg, 7-9. April 2016.
-
Steinebach, Christoph; Süss, Daniel; Kienbaum, Jutta; Kiegelmann, Mechthild,
2016.
Basiswissen pädagogische Psychologie : die psychologischen Grundlagen von Lehren und Lernen.
Weinheim:
Beltz Juventa.
ISBN 978-3-407-34217-1.