Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
2018.
«Digitale Medien» : ein Einblick in die Medienwelt von Schweizer Jugendlichen.
In:
Fortbildung «Polizeiliche Jugendsachbearbeiter», Aarau, 19. Juni 2018.
-
Willemse, Isabel; Macaluso, Giorgio,
2018.
Umgang mit neuen Medien : problematische Mediennutzung - wie erkennen? Was tun?.
In:
10. Pädiater Workshop, Arosa, 6.-8. Juni 2018.
-
Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Suter, Lilian; Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2018.
Non-problematic, risky and problematic internet use of Swiss youths [paper].
In:
5th International Conference on Behavioral Addictions (ICBA2018), Cologne, Germany, 23-25 April 2018.
Akademiai Kiado.
Available from: https://doi.org/10.1556/JBA.7.2018.Suppl.1
-
2018.
Ergebnisse der JAMES-Studie 2016 und MIKE-Studie 2015.
In:
Leiterinnentreffen der öffentlichen Bibliotheken des Kantons Thurgau, Frauenfeld, 14. Februar 2018.
-
Schoch, Pia; Waller, Gregor; Domdey, Paulina; Süss, Daniel,
2018.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4044
-
2018.
Altersgerechter Medienkonsum : wie kann man dieses Ziel erreichen?.
Pädiatrie.
23(3), pp. 12-16.
Available from: https://www.rosenfluh.ch/media/paediatrie/2018/03/Altersgerechter-Medienkonsum.pdf
-
Genner, Sarah; Suter, Lilian,
2018.
Generation Smartphone : 900 Tage Smartphone-Nutzung Jugendlicher : Chancen, Risiken und Dilemmata.
Medien + Erziehung.
2018(5), pp. 60-66.
-
Heeg, Rahel; Genner, Sarah; Steiner, Olivier; Schmid, Magdalene; Suter, Lilian; Süss, Daniel,
2018.
Generation Smartphone : ein partizipatives Forschungsprojekt mit Jugendlichen.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4688
-
Suter, Lilian; Waller, Gregor; Bernath, Jael; Külling, Céline; Willemse, Isabel; Süss, Daniel,
2018.
JAMES : Jugend, Aktivitäten, Medien - Erhebung Schweiz.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4869
-
Süss, Daniel; Lampert, Claudia; Trültzsch-Wijnen, Christine W.,
2018.
Medienpädagogik : ein Studienbuch zur Einführung.
3. aktualisierte und erweiterte Auflage.
Wiesbaden:
Springer.
Studienbücher zur Kommunikations- und Medienwissenschaft.
ISBN 978-3-658-19823-7.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-19824-4
-
Suter, Lilian; Waller, Gregor; Willemse, Isabel; Genner, Sarah; Süss, Daniel,
2017.
JAMESfocus. Handyverhalten und Nachhaltigkeit.
Zürich:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3469
-
2017.
Pathologisches Gamen : wie erkennen? Was tun?.
In:
14. SPZ-Symposium: «Spielerisch durchs Leben: Die Bedeutung des Spiels bei Kindern und Jugendlichen», Winterthur, 23. November 2017.
Sozialpädiatrisches Zentrum.
-
2017.
Einbindung von Jugendlichen in einem Forschungsprojekt zum Thema Smartphone.
In:
Generalversammlung Katholisches Medienzentrum, Zürich, 29. Juni 2017.
-
2017.
In:
Fachtagung «Digitale Kompetenz 21» der Pädagogische Hochschule Schwyz, Goldau, 20. Mai 2017.
-
2017.
In:
Forum für medizinische Fortbildung - Psychiatrie und Psychotherapie Update Refresher, Zürich, 19. Mai 2017.