Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
Genner, Sarah,
2014.
Violent video games and cyberbullying : why education is better than regulation
.
In:
van der Hof, Simone; van den Berg, Bibi; Schermer, Bart, eds.,
Minding minors wandering the web : regulating online child safety.
Den Haag:
T.M.C. Asser Press, The Hague.
pp. 229-243.
Information Technology and Law Series ; 24.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-94-6265-005-3_13
-
2014.
Wirksamkeit von Medienkompetenz-Kursen (JAMESfocus).
In:
Swisscom Medienkompetenz-Forum, Bern/Zürich, 2. und 10. September 2014.
-
2013.
In:
Symposium 2013 Berufsbildung-ost.ch, St. Gallen, 29. November 2013.
-
2013.
Mediensozialisation und Medienkompetenz - positive Nutzung neuer Medien.
In:
Fortbildung der Schulpsychologischen Dienste Kanton und Stadt St. Gallen, Alt St. Johann, 21. November 2013.
-
2013.
In:
Fachtagung Kinderschutz der schweizerischen Kinderkliniken, Bern, 19. November 2013.
-
2013.
Medienkompetenz fördern : ich kann das!.
In:
Was geht ab im Netz? Förderung der Medienkompetenz von Jugendlichen.
Was geht ab im Netz? Förderung der Medienkompetenz von Jugendlichen, Zürich, 09. November 2013.
-
2013.
Aktuelle Befunde aus der JAMES-Studie mit einem Fokus auf Social Media.
In:
Praxisforum 2013 «Social Media und Soziale Arbeit», Olten, 6. November 2013.
-
2013.
Handygebrauch bei Jugendlichen : Grenzen zwischen engagierter Nutzung und Verhaltenssucht [paper].
In:
Deutscher Suchtkongress, Bonn, Deutschland, 19. September 2013.
Deutsche Gesellschaft für Suchtpsychologie DGSPS.
-
Genner, Sarah,
2013.
Neue Zürcher Zeitung.
Available from: https://www.nzz.ch/feuilleton/medien/schreiben-was-war-1.18143371
-
Genner, Sarah; Süss, Daniel; Waller, Gregor; Hipeli Müller, Eveline,
2013.
Beiträge zur sozialen Sicherheit
.
Bern:
Bundesamt für Sozialversicherungen.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2005
-
2013.
Typology of the media use of young people in Switzerland.
In:
Kongress der International Association of Media and Communication Research IAMCR, Dublin, Ireland, 26. Juni 2013.
-
2013.
In:
Sommeranlass Suchtpräventionsstelle Zürcher Unterland, Bülach, 19. Juni 2013.
-
2013.
Handynutzung bei Jugendlichen.
In:
Ortsverein Vortagsreihe, Allschwil, 24. April 2013.
Allschwil:
Ortsverein.
-
2013.
Soziale Medien in der Welt von Jugendlichen : Nutzung - Chancen und Risiken.
In:
„Was geht ab im Netz?“, Bildungsdirektion Kanton Zürich, Zürich, 6. April 2013.
-
Süss, Daniel; Genner, Sarah,
2013.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM), Winterthur, 12.-13. April 2013.