Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
2013.
Medienverhalten der Schweizer Jugendlichen : All-Media, All-Access.
In:
Trendtagung Lokalmedien, Zürich, 10. April 2013.
-
Genner, Sarah,
2013.
Neue Medien - neue Generationenbeziehungen? : wenn Kinder Senioren am Computer unterrichten.
Medien + Erziehung.
2013(5), pp. 50-57.
-
2013.
Noch fehlt der Knigge : Kommunikationskulturen in der digitalen Gesellschaft.
Profil: Magazin für das Lehren und Lernen.
2013(2), pp. 4-5.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1799
-
2013.
In:
Alles Hip@Phone «Jugendkultur heute - ein Tag im Fokus der Mediengeneration», Zug, 5. März 2013.
-
Süss, Daniel; Hipeli Müller, Eveline,
2013.
Werther, Soap-Stars und Ego-Shooter-Helden : das Einflusspotenzial medialer Vorbilder
.
In:
Schweiger, Wolfgang; Fahr, Andreas, eds.,
Handbuch Medienwirkungsforschung.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 191-205.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-531-18967-3_9
-
2012.
JAMES : Jugend, Aktivitäten, Medien - Erhebung Schweiz.
In:
Mediennutzung heute und morgen, Weiterbildungsveranstaltung der SBSL, Lenzburg, 29. November 2012.
-
2012.
Mediennutzung von Jugendlichen heute : JAMES in 20 Minuten.
In:
Medienbildung / Mediennutzung, Weiterbildungsveranstaltung, Realgymnasium Rämibühl, Zürich, 27. November 2012.
-
Vogel, Matthias; Binder, Ulrich; Willemse, Isabel,
2012.
Bilder verstehen : Rezeptionsanalysen in der Fotoausstellung.
In:
Tagung: Visual Literacy, Zürich, 2012.
-
Willemse, Isabel; Süss, Daniel; Caduff, Stefan,
2012.
Wissensdreieck Medienpsychologie.
In:
Symposium: Wissenschaft anders denken, Hamburg, Deutschland, 12. September 2012.
-
Hipeli Müller, Eveline; Süss, Daniel,
2012.
Entwicklungsförderlicher Medienumgang.
Therapeutische Umschau.
69(8), pp. 499-504.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1796
-
2012.
Handygebrauch bei Jugendlichen : Grenzen zwischen engagierter Nutzung und Verhaltenssucht.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4317
-
Willemse, Isabel; Waller, Gregor; Süss, Daniel; Genner, Sarah; Huber, Anna-Lena,
2012.
JAMES : Jugend, Aktivitäten, Medien - Erhebung Schweiz.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4307
-
Genner, Sarah; Suter, Lilian; Süss, Daniel,
2012.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-4316
-
2012.
Positiver Medienumgang und Medienkompetenz
.
In:
Steinebach, Christoph; Jungo, Daniel; Zihlmann, René, eds.,
Positive Psychologie in der Praxis : Anwendung in Psychotherapie, Beratung und Coaching.
Weinheim:
Beltz Juventa.
pp. 220-227.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1806
-
2011.
Der ewige Streit ums Fernsehen.
ElternMagazin: Fritz+Fränzi.
2011(7), pp. 47.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-1789