Media Psychology
In the Media Psychology section we conduct empirical research on how people use media and what effects media use has on attitudes, motives and behaviour.
For one, we study the conditions for productive use of media and the resultant media literacy. For another, we also examine problematic aspects of media use like cyberbullying or media addiction. Further research areas are brand and advertising psychology and consumer behaviour.
Media use
Research projects in this area mainly investigate media use by children and adolescents but also by other age cohorts.
Media education and literacy
Aspects of media use: What are the driving factors in productive and competent media use?
Problematic aspects of media use
Research projects in this area examine problematic aspects of media use.
Brand and advertising psychology
Research projects in this area focus on brands and their impacts and their effects on consumer behaviour.
Studies
Current developments stemming from research flow directly into our media studies programme. Due to our always state-of-the-art teaching formats, students may expect the greatest possible learning effect. We follow developments in teaching and review them for possible use in our courses. Specifically, we also welcome and promote the use of new media in our courses if it provides added value.
Publications
-
2000.
Medienwissenschaft Schweiz.
2000(1).
Available from: https://doi.org/10.5169/seals-790798
-
1999.
Doppelpunkt - Zeitschrift der Nordwestschweizerischen Erziehungsdirektorenkonferenz.
1999(1), pp. 16-17.
-
1999.
Die vernetzte Bibliothek : ein Impuls für medienkompetente Menschen.
Der Berner Bibliothekar.
1999(63), pp. 4-6.
-
1999.
.
In:
Kinder und Jugendliche in der Schweiz : Bericht zu ihrer Situation.
Zürich:
Schweizerisches Komitee für UNICEF.
pp. 110-115.
-
Bonfadelli, Heinz; Süss, Daniel,
1999.
Kinder, Jugendliche und Medientexte
.
In:
Ammann, Daniel; Moser, Heinz; Vaissière, Roger, eds.,
Medien lesen : der Textbegriff in der Medienwissenschaft.
Zürich:
Pestalozzianum.
pp. 222-242.
-
1999.
Medienwissenschaft Schweiz.
1999(1), pp. 2-3.
Available from: https://doi.org/10.5169/seals-790729
-
1999.
Strategisches für die Medienerziehung.
IAKM-Kurier.
1999(2), pp. 1-2.
-
1999.
Welche Erlebniswelten brauchen Kinder? : Computerwelten im Alltag von Schweizer Kindern.
Thema: Zeitschrift für Jugend, Familien und Gesellschaft.
1999(1), pp. 2-4.
-
1998.
Computer- und Videospiele im Medienumgang der Heranwachsenden.
Schulpraxis, Zeitschrift des Bernischen Lehrerinnen- und Lehrervereins.
1998(1), pp. 32-34.
-
1998.
Das Internet und das "Unerwünschte"
.
In:
Zehnder, Matthias W.; Schiefer, Manfred, eds.,
Kinder, Schule, Internet : ein Ratgeber für Pädagogen und Eltern.
Solothurn:
LMVZ.
pp. 88-92.
-
1998.
Kinder im Sog virtueller Realitäten
.
In:
Hugger, Paul, ed.,
Kind sein in der Schweiz : eine Kulturgeschichte der frühen Jahre.
Zürich:
Offzin.
pp. 435-440.
-
Süss, Daniel; Suoninen, Annikka; Garitaonandia, Carmelo; Juaristi, Patxi; Koikkalainen, Riitta; Oleaga, Jose A.,
1998.
European Journal of Communication.
13(4), pp. 521-538.
-
1998.
Zürich:
Pestalozzianum.
-
1998.
Sozialisation durch Medien-Kulturkommunikation
.
In:
Saxer, Ulrich, ed.,
Medien-Kulturkommunikation.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 284-298.
Publizistik. Sonderh. ; 2.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-322-92515-2_18
-
Universität Zürich, ed.,
1998.
Zürich:
IPMZ.