Astrid Braun

Astrid Braun
ZHAW
School of Health Sciences
Katharina-Sulzer-Platz 9
8400 Winterthur
Work at ZHAW
Position
Research Collaborator Research Unit for Nursing Science (PhD student, MScN, RN)
Focus
Educational research on role and competence development of master's students in nursing
Teaching
Master's Degree Program in Nursing
Experience
- PhD student
Witten/Herdecke University, Witten, Germany
02 / 2023 - today - Research Collaborator
Zurich University of Applied Sciences
03 / 2013 - today - Advanced Practice Nurse in Anesthesia
Hirslanden Clinic, Zurich
08 / 2015 - 06 / 2019 - Certified Expert in Anesthesia Nursing, Postgraduate Diploma from a Higher Technical School (HF)
Hirslanden Clinic, Zurich
10 / 2004 - 07 / 2015 - Certified Expert in Intensive Care Nursing, Postgraduate Diploma from a Higher Technical School (HF)
University Hospital Basel
04 / 2001 - 09 / 2002 - Registered Nurse
Hirslanden Clinic, Zurich
08 / 1997 - 03 / 1999 - Registered Nurse
District Hospital for the Freiamt Region Muri, Aargau
10 / 1995 - 07 / 1997
Education and Continuing education
Education
- Master of Science in Nursing
Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), Winterthur, Switzerland
09 / 2011 - 09 / 2013 - Bachelor of Science in Nursing
Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), Winterthur, Switzerland
09 / 2009 - 09 / 2011 - Certified Registered Nurse, Higher Technical School (HF)
Nursing School at District Hospital Heidenheim, Germany
1992 - 1995
Continuing Education
- CAS Blended Learning
Institute for Applied Psychology (IAP), Zurich, Switzerland
07 / 2023 - CAS in Higher Education Didactics
Zurich University of Teacher Education (PHZH), Schweiz
04 / 2019 - Specialized Training in Anesthesia
Hirslanden Clinic, Zurich, Switzerland
09 / 2004 - Specialized Training in Intensive Care Nursing
University Hospital Zurich, Switzerland
03 / 2001
Network
Membership of networks
- Swiss Professional Association of Nurses SBK - ASI
- Swiss Interest Group for Anesthesia Nursing SIGA-FSIA
- The European Academy of Nursing Science (EANS)
ORCID digital identifier
Social media
Publications
-
Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Zsindely, Piroska; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica; Kreis, Annelies,
2024.
Didaktisches Modell EdgeLab : lernen in und aus komplexen Anforderungssituationen.
Die Hochschullehre.
10(41), pp. 512-526.
Available from: https://doi.org/10.3278/hsl2441w
-
Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Transdisziplinäre Entwicklung einer Fortbildung für Praxisausbildner:innen im EdgeLab.
Zeitschrift für Hochschulentwicklung.
19(2), pp. 111-133.
Available from: https://doi.org/10.21240/zfhe/19-2/06
-
Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Jeannette, Wick; Kreis, Annelies,
2024.
EdgeLab : Methode der Zusammenarbeit an der Schnittstelle zwischen Hochschul- und Praxissystemen [poster].
In:
7. Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi), Heba-Päd – 1. Konferenz zur pädagogischen Arbeit im Hebammenstudium der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi) und des Deutschen Hebammenverbands (DHV), Berlin, Deutschland, 8.-10. Februar 2024.
Düsseldorf:
German Medical Science GMS Publishing House.
Available from: https://doi.org/10.3205/24dghwi80
-
Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette,
2025.
Berufsbildner*in: Brücken zwischen Praxis und Theorie.
Obstetrica.
122(2), pp. 34-35.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-32946
-
Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Charta für die transdisziplinäre Kooperation im EdgeLab.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2508
-
Zsindely, Piroska; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica,
2024.
Entwickelt im EdgeLab: eine transdisziplinäre Weiterbildung für Praxisausbildner:innen [poster].
In:
Schweizerischer Hebammenkongress: Klartext reden!, Baden, Schweiz, 16.-17.05.2024.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-31331
-
Zsindely, Piroska; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica,
2023.
Praxissituiertes Lernen in komplexen Anforderungssituationen [poster].
In:
Schweizerischer Hebammenkongress, Fribourg, Schweiz, 24.-25. Mai 2023.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
APN Kompetenz- und Rollenentwicklung : wie geht es weiter? [poster].
In:
Swiss Congress for Health Professions, Neuchâtel, Schweiz, 1.-2. September 2022.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
APN competence and role development during education and after graduation [poster].
In:
Nurse-Practitioner-Symposium, Bern, Schweiz, 14. Juni 2022.
-
Braun, Astrid; Fringer, André,
2022.
Advanced Practice Nurses (APN) for a new health care market 2021-25 [poster].
In:
Schweizer Pflege-Kongress (SBK-ASI), Bern, Schweiz, 5.-6. Mai 2022.
-
Tschalär, Annina; Braun, Astrid,
2022.
Pflegende möchten keine Täter:innen sein : Missbrauch im Pflegeheim.
Krankenpflege.
(5), pp. 26-27.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25006
-
Bechtiger, Marco; Dürr, Giulia; Braun, Astrid,
2021.
Delirrisiko frühzeitig erkennen : Multicomponent Interventions als postoperative Delirprophylaxe.
Krankenpflege.
2021(2), pp. 34-35.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-21927
-
Haug, Daniela; Pereppadan, Sajan; Braun, Astrid,
2020.
Krankenpflege.
2020(3), pp. 28-29.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-19910
-
Koppitz, Andrea Luise; de Wolf-Linder, Susanne; Zigan, Nicole; Braun, Astrid; Spichiger, Frank; Bosshard, Georg; Volken, Thomas,
2019.
Pain intervention for people with dementia (PID) [poster].
In:
SAMW-Symposium, Bern, 21. November 2019.
-
Braun, Astrid,
2019.
Anästhesie Journal.
2019(2), pp. 16-17.
-
Volken, Thomas; de Wolf-Linder, Susanne; Zigan, Nicole; Braun, Astrid; Spichiger, Frank; Bosshard, Georg; Koppitz, Andrea Luise,
2019.
In:
16th World Congress of the European Association for Palliative Care, Berlin, 23-25 May 2019.
-
Maurer, R.; Joos, L.; Braun, Astrid,
2019.
Krankenpflege.
2019(3), pp. 32-33.
-
Braun, Astrid; Ries Gisler, Tobias; Bosshart, Katharina,
2019.
Validierte Standards Anästhesiepflege: Umfrageergebnisse aus der Deutschschweiz.
Anästhesie Journal.
2019(3), pp. 10-11.
-
Bosshardt, K.; Braun, Astrid; Vetter, L.; Riesen, M.; Ries Gisler, T.,
2019.
Was ist das ideale Anästhesieteam der Zukunft? [poster].
In:
Symposium für Gesundheitsberufe, Bern, 22. März 2019.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3346
-
Braun, Astrid; Ries Gisler, T.; Vetter, L.,
2018.
Das ideale Anästhesieteam der Zukunft.
Anästhesie Journal.
2018(4), pp. 8-9.
-
Braun, Astrid,
2016.
In:
12th World Congress of Nurse Anesthetists (WCNA 2016), Glasgow, Scotland, 13-16 May 2016.
-
Keller-Senn, Anita; Braun, Astrid; Böni, T.; Imhof, Lorenz,
2015.
Ambulant pflegegeleitetes Schulungsprogramm für Patienten mit einer diabetischen Fussulzeration
.
In:
10 Jahre Stiftung Pflegewissenschaft Schweiz : Beiträge geförderter Projekte.
Basel:
Stiftung Pflegewissenschaft Schweiz.
pp. 93-99.
-
Braun, Astrid; Mahrer Imhof, Romy; Müller Staub, M.,
2013.
Anästhesie als Aufgabe der Pflege.
Krankenpflege.
106(2), pp. 24-25.
Other publications
- Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Zsindely, Piroska; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica; Kreis, Annelies, 2024. Didactic Model EdgeLab: Learning in and from Complex Requirement Situations. Die Hochschullehre. 10(41), S. 512-526.
- Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Transdisciplinary Development of a Training Program for Practical Trainers in the EdgeLab. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 19(2), S. 111-133.
- Zsindely, Piroska; Pehlke-Milde, Jessica; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Lutz, Nina; Jeannette, Wick; Kreis, Annelies, 2024. EdgeLab: Method of Collaboration at the Interface between University and Practice Systems [Poster]. In: 7. Internationale Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi), Heba-Päd – 1. Konferenz zur pädagogischen Arbeit im Hebammenstudium der Deutschen Gesellschaft für Hebammenwissenschaft (DGHWi) und des Deutschen Hebammenverbands (DHV), Berlin, Deutschland, 8.-10. Februar 2024. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House.
- Kreis, Annelies; Zsindely, Piroska; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Braun, Astrid; Lutz, Nina; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Charta for Transdisciplinary Cooperation in the EdgeLab. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Zsindely, Piroska; Lutz, Nina; Braun, Astrid; Pirovino, Liana; Wick, Jeannette; Pehlke-Milde, Jessica, 2024. Developed in the EdgeLab: A Transdisciplinary Continuing Education Program for Practical Trainers [Poster]. In: Schweizerischer Hebammenkongress: Klartext reden!, Baden, Schweiz, 16.-17.05.2024. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Tschalär, Annina; Braun, Astrid, 2022. Caregivers Do Not Want to Be Perpetrators: Abuse in Nursing Homes. Krankenpflege. (5), S. 26-27.
- Bechtiger, Marco; Dürr, Giulia; Braun, Astrid, 2021. Early Detection of Delirium Risk: Multicomponent Interventions as Postoperative Delirium Prophylaxis. Krankenpflege. 2021(2), S. 34-35.
- Haug, Daniela; Pereppadan, Sajan; Braun, Astrid, 2020. When It Gets Stuck...: Nursing Assessment for Detecting Constipation in Critically Ill Patients. Krankenpflege. 2020(3), S. 28-29.
- Bosshardt, K.; Braun, Astrid; Vetter, L.; Riesen, M.; Ries Gisler, T., 2019. What is the Ideal Anesthesia Team of the Future? [Poster]. In: Symposium für Gesundheitsberufe, Bern, 22. März 2019. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
- Braun, A., Pehlke-Milde, J., Zsindely, P., Pirovino, L., Lutz, N., & Wick, J. (2024, 26.09.2024). Complex professional requirement situations – Accompanying BSc students in practice [Conference presentation]. Lernwelten 2024, Innsbruck.