Dr. Marcel Hüttermann
Dr. Marcel Hüttermann
ZHAW
School of Management and Law
Centre of Digital Marketing & Marketing Technology
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Work at ZHAW
Position
Focus
- Marketing Technology
- Fan engagement
- Sport sponsorship
Experience
Customer Relationship Manager
FC St. Pauli von 1910 e.V.
03 / 2012 - 12 / 2013
Education and Continuing education
Education
Dr. rer. pol. / Economics
Technical University of Munich
07 / 2015 - 12 / 2021
Continuing Education
Certificate of Advanced Studies ZHAW in Higher & Professional Education
ZHAW
12 / 2022
Network
Membership of networks
ORCID digital identifier
Awards
Outstanding Abstract Award
Asian Association of Sport Management
08 / 2019
Social media
Media presence
- 5 Gründe, warum Blatter die Sponsoren nicht zu fürchten hat
- GC ist Schlusslicht: Grosse Fan-Umfrage – das ist der beliebteste Schweizer Fussballclub
- Warum Lara Guts Erfolg für die Sponsoren teuer ist
- Teurer Stadion-Deal in den USA – Amerikanischer Sport-Glamour für die UBS
- Chinesische Sportmarken setzen Nike und Adidas unter Druck
- Verliert Djokovic Sponsoren? «Das Risiko besteht»
- Leichtathleten müssen nun noch härter für Sponsorengelder kämpfen
- Die Hälfte aller Jungen erkennt Profi-Gamen als Sport an
- Jeder vierte Schweizer sieht E-Sport als Sportart
- Überrascht? – Das ist der beliebteste Eishockey-Club der Schweiz
- On kann mit Federer den Weltmarkt erobern
- Sind Federers Matches nur noch ein Schaulaufen für On?
- Grosse Fan-Umfrage – das ist der beliebteste Schweizer Fussballclub
Projects
- eSports Switzerland 2021 / Project leader / abgeschlossen
- Data-driven Marketing / Deputy project leader / abgeschlossen
Publications
-
Yoshida, Masayuki; Biscaia, Rui; Uhrich, Sebastian; Gordon, Brian S.; Hüttermann, Marcel; Nakazawa, Makoto,
2023.
Fan engagement behavior : validation of a theory-based scale.
Journal of Sport Management.
38(2), pp. 133-150.
Available from: https://doi.org/10.1123/jsm.2023-0075
-
Hüttermann, Marcel; Pizzo, Anthony D.,
2022.
Esports fan engagement : a comparison of PC and console esports team fans.
Frontiers in Sports and Active Living.
4(880294).
Available from: https://doi.org/10.3389/fspor.2022.880294
-
Hüttermann, Marcel; Kunkel, Thilo,
2022.
The influence of non-transactional fan engagement on merchandise consumption.
Sport Marketing Quarterly.
2022(31), pp. 48-61.
Available from: https://doi.org/10.32731/SMQ.311.0322.04
-
Hüttermann, Marcel; Haefliger, Fabian; Stallone, Valerio,
2021.
Frontiers in Sports and Active Living.
Available from: https://doi.org/10.3389/fspor.2021.722043
-
Hüttermann, Marcel; Trail, Galen T.; Pizzo, Anthony D.; Stallone, Valerio,
2020.
Journal of Global Sport Management.
Available from: https://doi.org/10.1080/24704067.2020.1846906
-
Hüttermann, Marcel; Uhrich, Sebastian; Königstorfer, Jörg,
2019.
Components and outcomes of fan engagement in team sports : the perspective of managers and fans.
Journal of Global Sport Management.
7(4), pp. 447-478.
Available from: https://doi.org/10.1080/24704067.2019.1576143
-
Hüttermann, Marcel; Thimm, Tatjana; Hannich, Frank; Bild, Christine,
2019.
Requirements for future digital visitor flow management.
Journal of Tourism Futures.
5(3), pp. 241-258.
Available from: https://doi.org/10.1108/JTF-03-2019-0023
-
Ströbel, Tim; Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Nagel, Siegfried,
2018.
Marketing Review St. Gallen.
35(5), pp. 86-89.
-
Hüttermann, Marcel; Bearth, Angela; Hannich, Frank,
2018.
Sportsponsoring als Employer-Branding-Tool.
Marketing Review St. Gallen.
35(6), pp. 76-83.
-
Hüttermann, Marcel,
2021.
Fan engagement in professional team sports.
Technische Universität München.
Available from: http://mediatum.ub.tum.de/?id=1609945
-
Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel,
2020.
Trigger-based Marketing : Tiki-Taka im digitalen Kundenbeziehungsmanagement
.
In:
Stadelmann, Martin; Pufahl, Mario; Laux, David D., eds.,
CRM goes digital : Digitale Kundenschnittstellen in Marketing, Vertrieb und Service exzellent gestalten und nutzen.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 267-279.
Edition Sales Excellence.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-27016-2_19
-
Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel,
2018.
Kundenbeziehungen emotionalisieren
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
pp. 47-63.
-
Stahl, Nadine; Hüttermann, Marcel; Stallone, Valerio; Klaas, Michael,
2024.
Automated consulting services : perspectives of customers, consultants and companies [paper].
In:
Reis, José Luís; Zelený, Jiří; Gavurová, Beáta; Marques dos Santos, José Paulo, eds.,
Marketing and Smart Technologies : Proceedings of ICMarkTech 2023, Volume 1.
International Conference on Marketing and Technologies (ICMarkTech), Prague, Czech Republic, 30 November - 2 December 2023.
Singapore:
Springer.
pp. 375-387.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-981-97-1552-7_25
-
Hannich, Frank; Kaya, Tania; Hüttermann, Marcel,
2021.
A customer-centric search for triggers as a basis for marketing automation service design [paper].
In:
West, Shaun; Meierhofer, Jürg; Ganz, Christoph, eds.,
Smart services summit : digital as an enabler for smart service business development.
Third Smart Services Summit 2020, Zurich (online), 23 October - 23 December 2020.
Cham:
Springer.
pp. 85-93.
Progress in IS.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72090-2_8
-
Bissig, Patrick; Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Hari, Jürg J.,
2016.
Brand analysis in sports using repertory grid technique : Grasshopper Club Zurich as a case study [paper].
In:
24th European Association for Sport Management Conference (EASM), Warsaw, Poland, 7-10 September 2016.
-
Seiler, Roger; Hüttermann, Marcel,
2015.
E-Health, fitness trackers and wearables : use among Swiss students [paper].
In:
ABSRC Advances in Business-Related Scientific Research Conference, Venice, Italy, 25-27 March 2015.
GEA College.
pp. 1-12.
-
Hüttermann, Marcel,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-22296
-
Hüttermann, Marcel,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-22297
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Labaronne, Leticia; Leuschen, Lara; Schäfer, Wolfgang; Wyss, Saskia,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23954
-
Hüttermann, Marcel; Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia; Bulatovic, Andjela; Strässner, Anna-Maria; Suvada, Adrienne,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-22593
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-18480
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5522
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Heierli, Reto; Rozumowski, Anna; Kiarostami, Tania,
2018.
Swiss Marketing Leadership Studie 2018 : Geschwindigkeit vs. Beständigkeit.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2787
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Müller, Steffen; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Haarmann, Jens,
2017.
Swiss Marketing Leadership Studie 2017 : Emotionen in einer digitalisierten Welt.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20097
-
Bissig, Patrick; Hüttermann, Marcel,
2016.
Status Quo, aktuelle Trends und Erfolgsfaktoren im Kundenbeziehungsmanagement.
Topsoft-Magazin.
16(1), pp. 14-17.
Available from: https://www.topsoft.ch/
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Klaas, Michael; Müller, Steffen; Rauch, Martina; Bissig, Patrick; Kübler, David Lucien,
2016.
Swiss Marketing Leadership Studie 2016 : digitale Transformation im Marketing.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3391
-
Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel,
2015.
Kundenbegeisterung durch Mitarbeiterzufriedenheit.
Contact Management Magazine.
2015(1), pp. 34-35.
-
Hüttermann, Marcel; Rüeger, Brian; Hannich, Frank,
2015.
Marketing ist Führungsaufgabe.
Contact Management Magazine.
2015(3), pp. 44.
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Forestier, Céline; Müller, Steffen; Vogt, Helen; Seiler, Roger; Kubli, Carolina; Kübler, David Lucien,
2015.
Swiss Marketing Leadership Studie 2015 : Status Quo und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5027
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Müller, Steffen,
2015.
Handelszeitung.
2015(35), pp. 59.
-
Hannich, Frank; Rüeger, Brian; Scherrer, Corinne; Gehring, Bettina; Seiler, Roger; Müller, Steffen; Hüttermann, Marcel; Kübler, David Lucien; Stadelmann, Martin,
2014.
Swiss CRM 2014: Einsatz und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-963
-
Hüttermann, Marcel; Kunkel, Thilo,
2019.
The critical role of gender when examining transactional and non-transactional fan engagement.
In:
17th Annual Sport Marketing Association (SMA) Conference, Chicago, 5-8 November 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Nesina, Sara,
2019.
Fan engagement in team sports : what role do the individual players play?.
In:
17th Annual Sport Marketing Association (SMA) Conference, Chicago, 5-8 November 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Thimm, Tatjana; Hannich, Frank,
2019.
Directing tourist flow : an analysis of (Visitor) flows and implications for an application.
In:
Travel and Tourism Research Association Europe 2019 (TTRA), Bournemouth, United Kingdom, 7-10 April 2019.
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Exploring the behavioral relationships of fan engagement.
In:
The world voice of sport management : book of abstracts.
3rd WASM Conference 2019, Santiago de Chile, Chile, 16-19 October 2019.
Lithuanian sports university.
-
Hüttermann, Marcel,
2019.
Measuring and understanding fan engagement in team sports.
In:
15th Asian Association for Sport Management Conference (AASM), Tokyo, 7-9 August 2019.
-
Hüttermann, Marcel; Kunkel, Thilo,
2019.
The influence of non-transactional engagement behavior on merchandise consumption.
In:
Book of abstracts for the 27th European sport management conference.
27th European Sport Management Conference (EASM), Seville, Spain, 3-6 September 2019.
EASM.
Available from: https://easm2019.com/BOAEASM2019.pdf
-
Hüttermann, Marcel,
2017.
Dimensionen von Customer Engagement im Sport : Ergebnisse einer qualitativen Analyse.
In:
7. Innsbrucker Sportökonomie- und Management Symposium, Innsbruck, Österreich, 16. März 2017.
-
Hüttermann, Marcel; Uhrich, Sebastian; Königstorfer, Jörg,
2017.
Fan engagement value in team sport : service-dominant logic informed dimensions.
In:
25th European Association for Sport Management Conference (EASM), Bern, 5-8 September 2017.
Available from: https://www.easm2017.com/documents/EASM2017_BookofAbstracts.pdf
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Haarmann, Jens,
2017.
In:
Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Tourismuswissenschaft (DGT), Insel Mainau, Deutschland, 9.-11. November 2017.