Prof. Dr. Rainer Fuchs
Prof. Dr. Rainer Fuchs
ZHAW
School of Management and Law
Centre of Product Management
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Work at ZHAW
Focus
- Data Driven Product Management
- Machine Learning in Prodcut Management
- Sustainable Product Management in a Circular Economy
- Testing Product Market Fit
Teaching
- Product, Service and Innovation Management, MSc Marketing
- Digital Marketing for Startups, MSc Innovation & Entrepreneurship
- Digital Entrepreneurship, BSc Data Science
- Product Management & Design, BSc Behavioural Design
- Marketing, BSc Business Administration
- CAS Artifical Intelligence in Product Management
- CAS Mastering Product Management
- CAS Digital Technologies & Innovation
- CAS Unternehmensführung im Gesundheitswesen
Experience
- u.a. Director Clinical Diagnostics und Vice President Innovation Management
Tecan Schweiz AG
2008 - 2012 - Project Manager
Knöpfel & Partner Consulting AG, Zürich
2006 - 2008 - Product Manager
Mettler-Toledo GmbH, Urdorf
2003 - 2006
Network
Membership of networks
Projects
- Customizable Injection Molded Products and Services with Interconnected Production Planning / Team member / laufend
- Effect and Perception of Green Patterns in the Energy Sector / Team member / abgeschlossen
- Making AI Tangible – The ZHAW AI Demonstrator / Deputy project leader / abgeschlossen
Publications
-
Vogt, Helen; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer; Holler, Manuel,
2021.
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik.
58, pp. 521-536.
Available from: https://doi.org/10.1365/s40702-021-00728-w
-
Holler, Manuel; Dremel, Christian; van Giffen, Benjamin; Fuchs, Rainer,
2020.
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik.
57(6), pp. 1239-1250.
Available from: https://doi.org/10.1365/s40702-020-00666-z
-
Barthelmess Röthlisberger, Petra; Schüz, Mathias; Fuchs, Rainer; Kučera, Dušan; Prandini, Markus,
2013.
Central European Business Review.
2(2), pp. 7-18.
Available from: https://doi.org/10.18267/j.cebr.41
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
2018.
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
1. Auflage.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
ISBN 978-3-7910-4313-5.
-
Lucco, Andreas; Rüeger, Brian; Fuchs, Rainer; Ergenzinger, Rudolf; Thommen, Jean Paul,
2017.
Marketing : Konzepte, Instrumente, Aufgaben.
5., überarbeitete und aktualisierte Auflage.
Zürich:
Versus.
ISBN 978-3-03909-346-5.
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer; Graf, Sandro; Klaas, Michael,
2015.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
SML essentials ; 4.
ISBN 978-3-7281-3701-2.
-
Lardi, Kamales; Fuchs, Rainer,
2013.
Social media strategy : a step-by-step guide to building your social business.
1. Auflage.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
ISBN 978-3-7281-3557-5.
Available from: https://doi.org/10.3218/3558-2
-
Holler, Manuel; Dremel, Christian; van Giffen, Benjamin; Fuchs, Rainer,
2023.
Smart Dust und Micro Robots im industriellen Sektor : eine Praxisperspektive
.
In:
D'Onofrio, Sara; Meinhardt, Stefan, eds.,
Robotik in der Wirtschaftsinformatik.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 387-399.
Edition HMD.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-39621-3_18
-
Fuchs, Rainer,
2022.
Das Grundmodell für «Building the Business» : Business Model Canvas und die Umwelt
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 68-81.
-
Fuchs, Rainer,
2022.
Der Kern des «Business» : die Value Proposition
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 82-98.
-
Fuchs, Rainer,
2022.
.
In:
Rüeger, Brian; Merdzanovic, Adis; Wyss, Saskia, eds.,
Marketingmanagement : Building and Running the Business : mit Marketing Unternehmen transformieren.
Zürich:
Versus.
pp. 164-184.
-
Holler, Manuel; Barth, Linard; Fuchs, Rainer,
2019.
.
In:
Stark, John, ed.,
Product lifecycle management (volume 4) : the case studies.
Cham:
Springer.
pp. 13-19.
Decision Engineering ; 30.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16134-7_2
-
Fuchs, Rainer; Barth, Linard,
2018.
Wie Smart Connected Products Kunden emotionalisieren
.
In:
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Suvada, Adrienne, eds.,
Emotionalisierung im digitalen Marketing : erfolgreiche Methoden für die Marketingpraxis.
Stuttgart:
Schäffer-Poeschel.
pp. 89-103.
-
Fuchs, Rainer,
2015.
Wie schaffen Unternehmen Wert für den Kunden?
.
In:
Lucco, Andreas; Rüeger, Brian; Fuchs, Rainer; Ergenzinger, Rudolf; Thommen, Jean-Paul, eds.,
Marketing : Konzepte - Instrumente - Aufgaben.
Zürich:
Versus.
pp. 77-91.
-
Holler, Manuel; van Giffen, Benjamin; Barth, Linard; Fuchs, Rainer,
2021.
Smart dust for smart(er) industrial product-service-systems : three strategies and their application [paper].
In:
West, Shaun; Meierhofer, Jürg; Ganz, Christopher, eds.,
Smart services summit : digital as an enabler for smart service business development.
Third Smart Services Summit 2020, Zurich (online), 23 October - 23 December 2020.
Springer.
pp. 15-20.
Progress in IS.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72090-2_2
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Holler, Manuel; Fuchs, Rainer,
2021.
In:
West, Shauen; Meierhofer, Jürg; Ganz, Christopher, eds.,
Smart services summit : digital as an enabler for smart service business development.
Third Smart Services Summit 2020, Zurich (online), 23 October - 23 December 2020.
Springer.
pp. 35-47.
Progress in IS.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72090-2_4
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer; Haarmann, Jens,
2020.
Systematization of digital twins : ontology and conceptual framework [paper].
In:
ICISS 2020 : Proceedings of the 2020 The 3rd International Conference on Information Science and System.
3rd International Conference On Information Science And Systems ICISS 2020, Cambridge, UK, 19-22 March 2020.
New York:
Association for Computing Machinery.
pp. 13-23.
Available from: https://doi.org/10.1145/3388176.3388209
-
Barth, Linard; Ehrat, Matthias; Fuchs, Rainer,
2019.
Classifying digital twins : a three-dimensional conceptual reference model [paper].
In:
Meierhofer, Jürg; West, Shaun, eds.,
Proceedings of the 2nd Smart Services Summit.
2nd Smart Services Summit, Zürich, Switzerland, 13 September 2019.
Thun:
Swiss Alliance for Data-Intensive Services.
pp. 22-30.
Available from: https://data-innovation.org/wp-content/uploads/2022/12/Smart-Services-Summit-2019-proceedings.pdf
-
Wyss, Saskia; Demiriz, Umut; Fuchs, Rainer,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-25001
-
Barth, Sebastian; Bruer, Michaela; Zeier Röschmann, Angela; Fuchs, Rainer,
2020.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften und Mazars.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20246
-
Heierli, Reto; Furchheim, Pia; Hannich, Frank; Rüeger, Brian; Crowden, Catherine; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Müller, Steffen; Klaas, Michael; Bächler, Jesse; Kotowski, Wolfgang; Barth, Linard; Stallone, Valerio; Dietrich, Dennis; Caleta, Marija,
2019.
Komplexität und Dynamik im Marketing : Swiss Marketing Leadership Studie 2019.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-18748
-
Rüeger, Brian; Hannich, Frank; Hüttermann, Marcel; Fuchs, Rainer; Suvada, Adrienne; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Heierli, Reto; Rozumowski, Anna; Kiarostami, Tania,
2018.
Swiss Marketing Leadership Studie 2018 : Geschwindigkeit vs. Beständigkeit.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2787
-
Fuchs, Rainer; Vogt, Helen; Barth, Linard; Gehring, Bettina; Glaunsinger, Senem,
2017.
Entwicklung validierter Beratungsdienstleistungen im Product Lifecycle Management.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
-
Hüttermann, Marcel; Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Müller, Steffen; Kübler, David Lucien; Barth, Linard; Haarmann, Jens,
2017.
Swiss Marketing Leadership Studie 2017 : Emotionen in einer digitalisierten Welt.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-20097
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Klaas, Michael; Müller, Steffen; Rauch, Martina; Bissig, Patrick; Kübler, David Lucien,
2016.
Swiss Marketing Leadership Studie 2016 : digitale Transformation im Marketing.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3391
-
Müller, Steffen; Fuchs, Rainer,
2015.
Product Manager : Anwälte der Kundschaft an der Schnittstelle zur Entwicklungsabteilung
.
In:
Jobprofile im Marketing.
Zürich:
vdf Hochschulverlag.
pp. 19-29.
SML essentials ; 4.
-
Hannich, Frank; Fuchs, Rainer; Rüeger, Brian; Hüttermann, Marcel; Forestier, Céline; Müller, Steffen; Vogt, Helen; Seiler, Roger; Kubli, Carolina; Kübler, David Lucien,
2015.
Swiss Marketing Leadership Studie 2015 : Status Quo und Trends in Schweizer Unternehmen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-5027
-
Mandl, Teresa Valerie; Fuchs, Rainer; Rauch, Martina; Comolli, Lucia; Forestier, Céline; Wallmer, David,
2014.
Swiss Product Management 2013/14 : Von den Besten lernen.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-964
-
Mandl, Teresa Valerie; Fuchs, Rainer,
2014.
Was erfolgreiche Unternehmen besser machen.
KMU Magazin.
2014(7/8).
Available from: https://www.kmu-magazin.ch/wissen/forschung-entwicklung/was-erfolgreiche-unternehmen-besser-machen
-
Schlaeger, Daniel; Fuchs, Rainer,
2013.
Misconceptions of sales promotions [paper].
In:
IABE International Academy of Business & Economics Conference, Orlando, USA, 2013.
-
Fuchs, Rainer,
2014.
Professionelles Produktmanagement : was machen erfolgreiche Unternehmen anders?.
In:
8. Jahrestagung: Professionelles Produktmanagement im Maschinen- und Anlagenbau, Stuttgart, Deutschland, 30-31 Januar 2014.