Publications
Through publications and lectures, the ZID contributes to the expert discussion on higher education didactics. Below is a selection of the most recent contributions. Further publications and conference contributions by ZID staff can be found in the individual portraits.
Spotlight
Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. Verfügbar unter: DOI: 10.1186/s41239-022-00379-x
Müller Werder, Claude; Mildenberger, Thoralf, 2021. Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment : a systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review. 34(100394). Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100394
Strobl, Carola; Ailhaud, Emilie; Benetos, Kalliopi; Devitt, Ann; Kruse, Otto; Proske, Antje; Rapp, Christian, 2019. Digital support for academic writing : a review of technologies and pedagogies. Computers & Education. 131, S. 33-48. Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.005
Selection of recent publications
Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. Verfügbar unter: DOI: 10.1186/s41239-022-00379-x
Rapp, Christian; Dilger, Bernadette; Gommers, Luci; Butz, Andreas; Huff, Simon; Lang, Michael; Mueller, Rainer; Schimkat, R.-D., 2022. Hinführung und Rahmenbedingungen für die Entwicklung eines toolbasierten Beratungsansatzes für Seamless Learning Konzeptionen . In: Dilger, Bernadette; Erlemann, Jennifer; Müller Werder, Claude; Rapp, Christian, Hrsg., Seamless Learning. Wiesbaden: Springer. S. 1-34. Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-658-34698-0_1
Baumgartner, Alexander; Müller Werder, Claude; Javet, Fabienne; Woschnack, Ute; Butz, Andreas; Fengler, Reinhild, 2022. Criteria to assess professional, methodological, social & self-competence : version 2.0 / January 2022. Innovation in Higher & Professional Education; 5. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-24732
Müller Werder, Claude; Erlemann, Jennifer, 2022. Design von digitalen Lernangeboten mit myScripting Zusammenfassung [Paper]. In: Standl, Bernhard, Hrsg., GMW Tagung 2022, Karlsruhe, 12.-14. September 2022. Münster: Waxmann. S. 40-49. Medien in der Wissenschaft ; 80. Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-25751
Publikationen
-
Baumgartner, Alexander; Seifried, Jürgen,
2011.
Professionelle Fehlerkompetenz von betrieblichen Ausbildern [poster].
In:
75. Tagung der Sektion «Empirische Bildungsforschung (AEPF und KBBB)» der DGfE, Bamberg, Deutschland, 28. Februar - 2. März 2011.
-
2011.
Schulisches Führungscockpit als systematisches Management-Instrument.
In:
Schulleitungssymposium 2011, Zug, 8.-10. September 2011.
-
Baumgartner, Alexander; Seifried, Jürgen,
2011.
Strategien von Ausbildungspersonen im Umgang mit Fehlern.
In:
Herbsttagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP), Konstanz, Deutschland, 27. September 2011.
-
Seifried, Jürgen; Baumgartner, Alexander,
2011.
Trainers' strategies in dealing with errors in the workplace [paper].
In:
Jian, Huang; Deen, Liu; Songge, Ma; Simin, Peng, eds.,
Proceedings of 7th international conference on researching work and learning.
7th International Conference on Researching Work and Learning (RWL7 2011), Shanghai, China, 4-7 December 2011.
Shanghai:
Researching Work and Learning International Conference Series.
pp. 157-165.
Available from: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxyd2w3cHJvY2VlZGluZ3N8Z3g6NWMwOWY2M2QyMWI1MDBlNQ
-
Keller, Felix; Müller, Claude; Meilwes, Judith; Gehbauer Tichler, Ursula,
2011.
.
In:
Darbellay, Frédéric; Paulsen, Theres, eds.,
Im Spiegel der Disziplinen : Gedanken über inter- und transdisziplinäre Forschungs- und Lehrpraktiken.
Bern:
Peter Lang.
pp. 189-208.
Available from: https://doi.org/10.3726/978-3-0351-0163-8