Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Keel, Guido,
2021.
Hate speech and journalism : challenges and strategies
.
In:
Andrew, Jonathan; Bernard, Frédéric, eds.,
Human Rights Responsibilities in the Digital Age.
Oxford:
Hart Publishing.
pp. 185-203.
-
Bühler, Jonas,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2806
-
Hubscher-Davidson, Séverine; Lehr, Caroline,
2021.
1st edition.
London:
Palgrave Macmillan.
Palgrave Studies in Translating and Interpreting.
ISBN 978-3-030-88859-6.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-88860-2
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Holler, Judith; Prieto, Pilar,
2021.
Cognitive Development.
57(101003).
Available from: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.101003
-
Studer, Patrick,
2021.
Internationalization, quality and multilingualism in higher education : a troublesome relationship
.
In:
Rubio-Alcalá, Fernando D.; Coyle, Do, eds.,
Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education.
Bristol:
Multilingual Matters.
pp. 9-30.
Bilingual Education & Bilingualism ; 128.
-
Kleinberger, Ulla,
2021.
Interpersonale und informelle Kommunikation am Arbeitsplatz
.
In:
Einwiller, Sabine Sabine; Sackmann, Sonja; Zerfaß, Ansgar, eds.,
Handbuch Mitarbeiterkommunikation : Interne Kommunikation in Unternehmen.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 451-461.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-23152-1_26
-
Gieshoff, Anne Catherine,
2021.
Interpreting quality and effort in expert and novice interpreters.
In:
YLMP 2021 : Book of Abstracts.
7th Young Linguists’ Meeting in Poznań : Rethinking language and identity in the multilingual world, Poznań, Poland, 23-25 April 2021.
Poznań:
Adam Mickiewicz University.
pp. 47-48.
Available from: http://ylmp2021.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2021/04/BoA_YLMP2021.pdf
-
Hahn, Natalia; McGury, Sandra,
2021.
Konzept eines DSH-Vorbereitungskurses : Überlegungen, Vorschläge, Materialien
.
In:
Deutsch als Zweit- und Fremdsprache in Schule und Beruf.
Paderborn:
Brill Schöningh.
pp. 364-378.
Available from: https://doi.org/10.30965/9783657791101_024
-
De Nardi, Gianni; Matic, Igor; Steiner, Felix,
2021.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1(No spécial 2021), pp. 169-186.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23895
-
Perrin, Daniel,
2021.
Language education and beyond : a concise history of transdisciplinarity in Applied Linguistics.
Research in Language and Education.
1(1), pp. 35-45.
-
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
Language mediation professions : humans in multiple loops
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 157-160.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23109
-
Massey, Gary,
2021.
Journal of Translation Studies.
1(1), pp. 109-140.
Available from: https://doi.org/10.3726/JTS012021.7
-
Delorme Benites, Alice,
2021.
Maschinelle Übersetzung für akademische Texte.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-22301
-
Keel, Guido; Weber, Wibke, eds.,
2021.
1. Auflage.
Baden-Baden:
Nomos.
ISBN 978-3-8487-8265-9.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748920656
-
Dingerkus, Filip; Keel, Guido,
2021.
Merkmale der politischen Journalisten
.
In:
Prinzing, Marlis; Blum, Roger, eds.,
Handbuch Politischer Journalismus.
Köln:
Herbert von Halem.
pp. 408-419.
-
Koch, Carmen; Klopfenstein Frei, Nadine,
2021.
.
In:
Keel, Guido; Weber, Wibke, eds.,
Media Literacy.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 143-156.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748920656-143
-
Kleinberger, Ulla,
2021.
Murphy's Law : kommunikative Schnittstellen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 96-104.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110748796
-
Behrens, Annika,
2021.
Nachhaltigkeitskommunikation auf Instagram : eine Analyse der Instagram-Kanäle von Coop und Migros.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2809
-
Castillo, Eva; Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Prieto, Pilar,
2021.
Journal of Child Language.
50(1), pp. 52-77.
Available from: https://doi.org/10.1017/S0305000921000404
-
Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline,
2021.
NMT Literacy for future language professionals : changing perceptions.
In:
International conference on translation, interpreting and cognition : book of abstracts.
3rd ICTIC, Forlì, Italy, 2 - 5 November 2021.
Università di Bologna.
pp. 16.
-
Kriele, Christian; Dreesen, Philipp,
2021.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1(No spécial 2021), pp. 129-148.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23354
-
Jekat, Susanne Johanna; Puhl, Steffen; Carrer, Luisa; Lintner, Alexa, eds.,
2021.
Proceedings of the 3rd Swiss conference on barrier-free communication (BfC 2020).
3rd Swiss Conference on Barrier-free Communication (BfC 2020), Winterthur (online), 29 June - 4 July 2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3001
-
Massey, Gary,
2021.
Training, Language and Culture.
5(1), pp. 37-56.
Available from: https://doi.org/10.22363/2521-442X-2021-5-1-37-56
-
Koch, Carmen; Hüsser, Angelica,
2021.
Communicatio Socialis.
54(4), pp. 482-496.
Available from: https://doi.org/10.5771/0010-3497-2021-4-482
-
Hohenstein, Christiane; Konstantinidou, Liana; Opacic, Aleksandra,
2021.
.
In:
Harden, Theo; Witte, Arnd, eds.,
Rethinking Intercultural Competence: Theoretical Challenges and Practical Issues.
Oxford:
Peter Lang.
pp. 179-196.
Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 22.
Available from: https://doi.org/10.3726/b17950
-
Dreesen, Philipp,
2021.
[review of Jacob, Katharina; Konerding, Klaus-Peter; Liebert, Wolf-Andreas (Hrsg.): Sprache und Empathie : Beiträge zur Grundlegung eines linguistischen Forschungsprogramms. Berlin, Boston : De Gruyter, 2020. ISBN 978-3-11-067961-8].
Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Sprachwissenschaft.
13(1-2).
Available from: https://doi.org/10.1515/zrs-2021-2075
-
Keel, Guido,
2021.
Satirical Literacy als Voraussetzung für die Decodierung von journalistischer Satire
.
In:
Keel, Guido; Weber, Wibke, eds.,
Media Literacy.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 225-241.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748920656
-
Mahlow, Cerstin,
2021.
Schreiben, reden und schweigen : Entwicklungsszenarien
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 144-153.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110748796
-
Rosenberger Staub, Nicole; Schneider Stingelin, Colette; Koch, Carmen; Hüsser, Angelica; Grundisch, Julia,
2021.
Schulkommunikation im digitalen Wandel : der Lockdown als Akzelerator von Digital Literacy?
.
In:
Keel, Guido; Weber, Wibke, eds.,
Media Literacy.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 111-127.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748920656-111
-
Hunziker Heeb, Andrea; Lehr, Caroline; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
Situated translators : cognitive load and the role of emotions
.
In:
Muñoz Martin, Ricardo; Sun, Sanjun; Li, Defeng, eds.,
Advances in Cognitive Translation Studies.
Singapore:
Springer.
pp. 47-65.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-981-16-2070-6_3
-
Pfizenmayer, Annette; Fritschi, Nicole,
2021.
prmagazin.
52(1).
-
Rosenberger, Nicole; Schneider Stingelin, Colette; Grundisch, Julia,
2021.
Strategisches Kommunikationsmanagement von Kliniken in der digitalen Transformation
.
In:
PR und Organisationskommunikation im Gesundheitswesen.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 61-79.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-32884-9_5
-
Carrer, Luisa,
2021.
In:
Jekat, Susanne Johanna; Steffen, Puhl; Lintner, Alexa, eds.,
Proceedings of the 3rd Swiss conference on barrier-free communication (BfC 2020).
3rd Swiss Conference on Barrier-free Communication (BfC 2020), Winterthur (online), 29 June - 4 July 2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
pp. 141-150.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3001
-
Massey, Gary; Kiraly, Don,
2021.
The Dreyfus model as a cornerstone of an emergentist approach to translator expertise development
.
In:
Silva Mangiante, Elaine M.; Peno, Kathy, eds.,
Teaching and Learning for Adult Skill Acquisition: Applying the Dreyfus and Dreyfus Model in Different Fields.
Charlotte:
Information Age Publishing.
pp. 237-266.
-
Garassino, Davide; Filipponio, Lorenzo,
2021.
.
In:
Teixeira Kalkhoff, Alexander; Selig, Maria; Mooshammer, Christine, eds.,
Prosody and conceptual variation.
Bern:
Peter Lang.
pp. 213-236.
Studia Romanica et Linguistica ; 65.
Available from: https://doi.org/10.3726/b17903
-
Läubli, Samuel; Simianer, Patrick; Wuebker, Joern; Kovacs, Geza; Sennrich, Rico; Green, Spence,
2021.
The impact of text presentation on translator performance.
Target.
34(2), pp. 309-342.
Available from: https://doi.org/10.1075/target.20006.lau
-
Gieshoff, Anne Catherine,
2021.
The impact of visible lip movements on silent pauses in simultaneous interpreting.
Interpreting.
23(2), pp. 168-191.
Available from: https://doi.org/10.1075/intp.00061.gie
-
Hohenstein, Christiane; Zavgorodnia, Larysa,
2021.
The role of sign language in tertiary education [paper].
In:
Jekat, Susanne Johanna; Puhl, Steffen; Carrer, Luisa; Lintner, Alexa, eds.,
Proceedings of the 3rd Swiss conference on barrier-free communication (BfC 2020).
3rd Swiss Conference on Barrier-free Communication (BfC 2020), Winterthur (online), 29 June - 4 July 2020.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
pp. 14-23.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-3001
-
Massey, Gary,
2021.
Journal of Translation Studies.
1(2), pp. 51-78.
Available from: https://doi.org/10.3726/JTS022021.4
-
Carrer, Luisa,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2804
-
Lehr, Caroline,
2021.
Translation, emotion and cognition
.
In:
Alves, Fabio; Jakobsen, Arnt Lykke, eds.,
The Routledge Handbook of Translation and Cognition.
New York:
Routledge.
pp. 294-309.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781315178127-20
-
Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
Translation, ergonomics and cognition
.
In:
Alves, Fabio; Jakobsen, Arnt Lykke, eds.,
The Routledge Handbook of Translation and Cognition.
New York:
Routledge.
pp. 147-160.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781315178127-11
-
Borghoff, Birgitta,
2021.
Organizational Aesthetics.
10(1), pp. 21-30.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-21025
-
Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
Wie es um die Schreibkompetenzen Berufslernender steht.
Transfer : Berufsbildung in Forschung und Praxis.
2021(3).
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-23935
-
Wyss, Vinzenz; Saner, Mirco,
2021.
Wie wird in der SRG Qualität gesichert? : Ergebnisse einer Evaluation.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
McGury, Sandra; Wulff, Nadja,
2021.
Wissenschaftssprache Deutsch : Vertextung von Schaubildern in der DSH-Prüfung
.
In:
Deutsch als Zweit- und Fremdsprache in Schule und Beruf.
Paderborn:
Brill Schöningh.
pp. 379-392.
Available from: https://doi.org/10.30965/9783657791101_025
-
Jacobs, Geert; Perrin, Daniel,
2021.
.
In:
Cooren, François; Stücheli-Herlach, Peter, eds.,
Handbook of management communication.
Berlin:
De Gruyter Mouton.
pp. 47-68.
Available from: https://doi.org/10.1515/9781501508059-002
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2021.
In:
3. Studientag Sprachpraxis und Fachdidaktik, Humboldt-Universität zu Berlin, 18. Januar 2021.
-
Autenrieth, Ulla; Künzler, Matthias; Fehlmann, Fiona,
2021.
Critical Studies in Television.
16(2), pp. 110-125.
Available from: https://doi.org/10.1177/1749602021998238
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Liste Lamas, Elsa,
2020.
Sprachliche Integration in der Schweiz : Akteure, Praktiken und Forschungsfelder.