Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2021.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Weber, Wibke; Dingerkus, Filip,
2021.
Ich sehe was, was du nicht siehst : Virtual Reality und politische Entscheidungsfindung.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Sigges, Stefan,
2021.
Integrated reading and writing support in vocational education and training.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Ender, Andrea; Schumacher, Nicole,
2021.
Language, empowerment, and participation in refugee education.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Hoefele, Joachim,
2021.
Literacy skills for participation in the labour market.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Schneider Stingelin, Colette; Grundisch, Julia; Rosenberger Staub, Nicole; Koch, Carmen; Hüsser, Angelica,
2021.
Schulkommunikation im digitalen Wandel.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
Koch, Carmen; Wyss, Vinzenz; Hüsser, Angelica; Saner, Mirco,
2021.
Stereotype Darstellung von Religionsgemeinschaften.
In:
Medienwissenschaft im Transfer, Winterthur (online), 25. März 2021.
-
2021.
Understanding the language of numbers : financial literacy as key to participate in economic life [paper].
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia; Rothenhäusler, Klaus,
2021.
Hapaxe, Morpheme und Produktivität im COVID-19-Diskurs.
In:
Tagung Diskursmorphologie, Online, 18.-19. März 2021.
-
Rummler, Klaus; Müller, Jane; Kamin, Anna-Maria; Richter, Lea; Kammerl, Rudolf; Potzel, Katrin; Grabensteiner, Caroline; Schneider Stingelin, Colette,
2021.
Medienhandeln Heranwachsender im Spannungsfeld schulischer und familialer Lernumgebungen.
MedienPädagogik.
(42), pp. 63-84.
Available from: https://doi.org/10.21240/mpaed/42/2021.03.10.X
-
Konstantinidou, Triantafyllia Liana; Gubler, Lisa,
2021.
Szenariobasierte berufsspezifische Sprachförderung in der Pflege : Professional Literacy.
Transfer : Berufsbildung in Forschung und Praxis.
2021(3).
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-24283
-
Liste Lamas, Elsa; Hoefele, Joachim; Konstantinidou, Triantafyllia Liana; König, Stefan; Lukas, Sarah; Rebitzer, Fabian; Huber, Bettina; Roux, Pascale,
2021.
The potential of learner corpora for a need-oriented teaching of writing.
In:
Participation through Language: Actors, Practices, Ideologies. Zurich University of Applied Sciences, Winterthur, 25-26 March 2021.
-
Ehrensberger-Dow, Maureen,
2021.
From texts to ergonomics and back.
In:
TRICKLET Workshop 2021, RWTH Aachen University, online, 25 February 2021.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2021.
In:
Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe „Kommunikations- und Medienethik“, Erlangen, 18.-19. Februar 2021.
Available from: http://philippdreesen.de/onewebmedia/Krasselt_Dreesen_Streitkulturen_Praesentation_2021.pdf
-
2021.
Von Heilsmännern, Krösus & Terroristen : Stereotypisierung in der Religionsberichterstattung.
In:
Mediale Verhandlungen religiöser Mehr- und Minderheitenpositionen im öffentlichen Diskurs, DVRW, Online, 17.-18. Februar 2021.
-
Weichselbraun, Albert; Kuntschik, Philipp; Francolino, Vincenzo; Saner, Mirco; Dahinden, Urs; Wyss, Vinzenz,
2021.
Adapting data-driven research to the fields of social sciences and the humanities.
Future Internet.
13(3), pp. 59.
Available from: https://doi.org/10.3390/fi13030059
-
Gnach, Aleksandra; Keel, Guido; Klopfenstein Frei, Nadine; Weber, Wibke; Wyss, Valery; Burger, Marcel; Benecchi, Eleonora; Calderara, Luca; Mazzoni, Petra; et al.,
2021.
How to reach Swiss digital natives with news : a qualitative study.
Biel:
Bundesamt für Kommunikation BAKOM.
Available from: https://www.bakom.admin.ch/bakom/en/homepage/electronic-media/studies/individual-studies.html
-
2021.
Jens Radü: New Digital Storytelling
[review of Radü, Jens: New Digital Storytelling : Anspruch, Nutzung und Qualität von Multimedia-Geschichten. Baden-Baden : Nomos, 2019. ISBN 978-3-8487-5810-4].
rezensionen:kommunikation:medien.
Available from: https://www.rkm-journal.de/archives/22571
-
2021.
"Ich ha das Buech glost" : Literacy und Literacies
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 63-71.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786675-006
-
Krasselt, Julia; Fluor, Matthias; Rothenhäusler, Klaus; Dreesen, Philipp,
2021.
A workbench for corpus linguistic discourse analysis [paper].
In:
3rd Conference on Language, Data and Knowledge (LDK 2021).
3rd Conference on Language, Data and Knowledge (LDK 2021), Zaragoza, Spain, 2-3 September 2021.
Dagstuhl:
Schloss Dagstuhl – Leibniz-Zentrum für Informatik.
Open Access Series in Informatics (OASIcs).
Available from: https://doi.org/10.4230/OASIcs.LDK.2021.26
-
Matic, Igor; De Nardi, Gianni; Steiner, Felix,
2021.
AILA Review.
34(1), pp. 37-56.
Available from: https://doi.org/10.1075/aila.20007.mat
-
Dreesen, Philipp; Hoffmann, Lars,
2021.
Ancilla Iuris.
2021, pp. 69-86.
Available from: https://doi.org/10.26031/2021.069
-
Jekat, Susanne Johanna; Puhl, Steffen; Carrer, Luisa; Hagmann, David; Lintner, Alexa; Lopes Torres, Sabrina; Parli, Michelle,
2021.
Audiodeskription verständlich erklärt : Einblicke in Theorie und Praxis.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-22825
-
2021.
Automated assessment of writing and pragmatic competence : a critical review.
In:
17th International Pragmatics Conference : abstracts.
17th International Pragmatics Conference (IPrA), Winterthur (online), 27 June - 2 July 2021.
International Pragmatics Association (IPrA).
pp. 261.
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2021.
Frontiers in Psychology.
12(662124).
Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.662124
-
Caflisch, Madlaina,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2805
-
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften; StrategieDialog21; Bachmann, Eva; Bachmann, Nathaly; Rickenmann, Naëmi; Tschirky, Patrick; Wagner, Jobst, eds.,
2021.
Zürich:
Rüffer & Rub.
ISBN 978-3-906304-89-2.
-
Siddiqa, Aisha; Whyte, Shona,
2021.
Language Teaching Research.
Available from: https://doi.org/10.1177/13621688211064932
-
Stücheli-Herlach, Peter; Ghilardi, Ursina,
2021.
.
In:
Cooren, François; Stücheli-Herlach, Peter, eds.,
Handbook of Management Communication.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 313-334.
Handbooks of Applied Linguistics ; 16.
Available from: https://doi.org/10.1515/9781501508059-017
-
Dreesen, Philipp; D'Agostino, Dario,
2021.
Darknet und Diskurs : Tabu eines Ortes und Ort für Tabus?.
Aptum.
17(2), pp. 173-191.
Available from: https://doi.org/10.46771/9783967691689_3
-
Koch, Carmen; Klopfenstein Frei, Nadine; Herrmann, Iris,
2021.
Medien & Kommunikationswissenschaft.
69(2), pp. 300-319.
Available from: https://doi.org/10.5771/1615-634X-2021-2-299
-
Kennedy, Helen; Engebretsen, Martin; Hill, Rosemary L.; Kirk, Andy; Weber, Wibke,
2021.
Data visualisations : newsroom trends and everyday engagements
.
In:
Gray, Jonathan; Bounegru, Liliana, eds.,
The Data Journalism Handbook: Towards a Critical Data Practice.
Amsterdam:
Amsterdam University Press.
pp. 162-173.
Available from: https://doi.org/10.5117/9789462989511
-
Whitehouse, Marlies; Rahm, Henrik; Wozniak, Séverine,
2021.
Working Papers in Applied Linguistics
; 20.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2399
-
Whitehouse, Marlies; Rahm, Henrik; Wozniak, Séverine; Breunig, Steven; De Nardi, Gianni; Dionne, Frédérick; Fujio, Misa; Graf, Eva-Maria; Matic, Igor; McKenna, Christopher J.; Steiner, Felix; Sviķe, Silga,
2021.
AILA Review.
34(1), pp. 1-18.
Available from: https://doi.org/10.1075/aila.00038.int
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia; Stücheli-Herlach, Peter,
2021.
Diskursgemeinschaften in der digitalen Transformation : Begriffsbestimmungen, Zugänge und Ziele.
Lublin Studies in Modern Languages and Literature.
45(2), pp. 13-25.
Available from: https://doi.org/10.17951/lsmll.2021.45.2.13-25
-
2021.
Translation, Cognition & Behavior.
4(1), pp. 1-25.
Available from: https://doi.org/10.1075/tcb.00049.gie
-
Parpan-Blaser, Anne; Girard-Groeber, Simone; Antener, Gabriela; Arn, Christina; Baumann, Rita; Caplazi, Alexandra; Carrer, Luisa; et al.,
2021.
.
In:
Lindholm, Camilla; Vanhatalo, Ulla, eds.,
Handbook of Easy Languages in Europe.
Berlin:
Frank & Timme.
pp. 573-622.
-
Keller Paul, Jörg; Bürgin, Petrea; Meili, Aline; Ni, Dawei,
2021.
Escalas de descriptores ilustrativos del MCER : competencias en lengua de signo
.
In:
Ministerio de Educación y Formación Profesional e Instituto Cervantes, ed.,
Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario.
Estrasburgo:
Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.
pp. 159-190.
-
Rocco, Goranka; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2021.
tekst i dyskurs – text und diskurs.
2021(15), pp. 287-314.
Available from: https://doi.org/10.7311/tid.15.2021.11
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2021.
Exploring and analyzing linguistic environments
.
In:
Cooren, François; Stücheli-Herlach, Peter, eds.,
Handbook of Management Communication.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 389-408.
Handbooks of Applied Linguistics ; 16.
Available from: https://doi.org/10.1515/9781501508059-021
-
Massey, Gary,
2021.
Cultus : The Journal of Intercultural Mediation and Communication.
2021(14), pp. 62-82.
Available from: https://www.cultusjournal.com/files/Archives/Cultus_202114.pdf
-
Massey, Gary,
2021.
In:
5th Conference on Interdisciplinarity in Translation and Interpreting, Shanghai, China, 28 - 29 October 2021.
-
2021.
Genus-Sexus-Inkongruenz in der Bezeichnungspraxis : Überlegungen zur Kategorie BACKFISCH.
Linguistik Online.
107(2), pp. 21-40.
Available from: https://doi.org/10.13092/lo.107.7685
-
Cooren, François; Stücheli-Herlach, Peter, eds.,
2021.
Handbook of management communication.
1. Auflage.
Berlin:
De Gruyter Mouton.
Handbooks of Applied Linguistics ; 16.
ISBN 978-1-5015-1655-9.
Available from: https://doi.org/10.1515/9781501508059
-
2021.
Hate speech and journalism : challenges and strategies
.
In:
Andrew, Jonathan; Bernard, Frédéric, eds.,
Human Rights Responsibilities in the Digital Age.
Oxford:
Hart Publishing.
pp. 185-203.
-
Bühler, Jonas,
2021.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2806
-
Hubscher-Davidson, Séverine; Lehr, Caroline,
2021.
1st edition.
London:
Palgrave Macmillan.
Palgrave Studies in Translating and Interpreting.
ISBN 978-3-030-88859-6.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-030-88860-2
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Holler, Judith; Prieto, Pilar,
2021.
Cognitive Development.
57(101003).
Available from: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.101003
-
2021.
Internationalization, quality and multilingualism in higher education : a troublesome relationship
.
In:
Rubio-Alcalá, Fernando D.; Coyle, Do, eds.,
Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education.
Bristol:
Multilingual Matters.
pp. 9-30.
Bilingual Education & Bilingualism ; 128.
-
2021.
Interpersonale und informelle Kommunikation am Arbeitsplatz
.
In:
Einwiller, Sabine Sabine; Sackmann, Sonja; Zerfaß, Ansgar, eds.,
Handbuch Mitarbeiterkommunikation : Interne Kommunikation in Unternehmen.
Wiesbaden:
Springer.
pp. 451-461.
Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-658-23152-1_26