Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
Mothes, Cornelia; Mellado, Claudia; Boudana, Sandrine; Himma, Marju; Nolan, David; McIntyre, Karen; Kozman, Claudia; Hallin, Daniel C.; Amiel, Pauline; Brin, Colette; Chen, Yi-Ning Katherine; Davydov, Sergey; De Maio, Mariana; Dingerkus, Filip; El-Ibiary, Rasha; Frías Vázquez, Maximiliano; Glück, Antje; Garcés-Prettel, Miguel; Humanes, María Luisa; Lecheler, Sophie; Lee, Misook; I-Hsuan Lin, Christi; Márquez-Ramírez, Mireya; Maza-Córdova, Jorge; Mazzoni, Marco; Mick, Jacques; Milojevic, Ana; Navarro, Cristina; Olivera Pérez, Dasniel; Pizarro, Marcela; Quinn, Fergal; Sarasqueta, Gonzalo; Skjerdal, Terje; Stępińska, Agnieszka; Szabó, Gabriella; Van Leuven, Sarah,
2024.
Journalism & Mass Communication Quarterly.
Available from: https://doi.org/10.1177/10776990241246692
-
Weber, Wibke; Wyss, Valery; Högger Niedermann, Felicitas; Schäfer, Louis George; Floris, Joël; Staub, Kaspar,
2024.
.
In:
The role of design in shaping sustainable futures : the 14th Design Thinking Research Symposium.
Mälardalen University Living Lab Press.
pp. 383-396.
-
Rosenberger Staub, Nicole; Niederhäuser, Markus; Krämer, Katharina,
2024.
Generative KI : von der Experimentierphase zur etablierten Anwendung.
persönlich : das Schweizer Kommunikationsmagazin für Entscheider und Meinungsführer .
2024(6), pp. 80-81.
Available from: https://www.persoenlich.com/mediapartner/generative-ki-von-der-experimentierphase-zur-etablierten-anwendung
-
Konstantinidou, Liana; Liste Lamas, Elsa,
2024.
The potential of learner corpora for evidence-based writing support.
In:
SIG Writing, Paris Nanterre University, France, 26-28 June 2024.
-
2024.
Startups, KI, Diversität - Innovationen im Journalismus : was sie fördert, was sie hemmt.
In:
IAM live 2024: Innovationen in der Kommunikation – von den Neuen lernen, Winterthur, Schweiz, 30. Mai 2024.
-
2024.
Schreiben mit KI : Grammatikprüfung++ oder pair writing?.
In:
Ringvorlesung "Ki und Philologie. Schreiben, Texte, KI: Philologie im Wandel", SoSe 2024, Fakultät für Philologie, Ruhruniversität Bochum, Deutschland, 27. Mai 2024.
-
Cotelli Kureth, Sara; Lehr, Caroline,
2024.
In:
Perspectives didactiques pour la traduction automatique dans l’apprentissage des langues, Université de Lorraine, Nancy, France, 5 avril 2024.
-
2024.
Dislocation in the Romance languages : syntax, semantics, discourse, acquisition
.
In:
Oxford Research Encyclopedia of Linguistics.
Oxford University Press.
Available from: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199384655.013.651
-
2024.
Editorial: Insights in visual communication: 2022.
Frontiers in Communication.
9(1426182).
Available from: https://doi.org/10.3389/fcomm.2024.1426182
-
2024.
Science communication for a lay audience in Switzerland.
In:
SSPH+ Annual Meeting, Winterthur, Switzerland, 7-8 May 2024.
-
Saner, Mirco; Körner, Maike,
2024.
Citizen participation : on the way from the audience to the community in European news media
.
In:
Meier, Klaus; García-Avilés, Jose A.; Kaltenbrunner, Andy; Porlezza, Colin; Wyss, Vinzenz; Lugschitz, Renée; Klinghardt, Korbinian, eds.,
Innovations in Journalism : Comparative Research in Five European Countries.
London:
Routledge.
pp. 178-185.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781032630410-22
-
2024.
.
In:
Meier, Klaus; García-Avilés, Jose A.; Kaltenbrunner, Andy; Porlezza, Colin; Wyss, Vinzenz; Lugschitz, Renée; Klinghardt, Korbinian, eds.,
Innovations in Journalism : Comparative Research in Five European Countries.
London:
Routledge.
pp. 74-85.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781032630410-10
-
Saner, Mirco; Körner, Maike; Lugschitz, Renée,
2024.
Diversity and inclusion : “Difference matters”
.
In:
Meier, Klaus; García-Avilés, Jose A.; Kaltenbrunner, Andy; Porlezza, Colin; Wyss, Vinzenz; Lugschitz, Renée; Klinghardt, Korbinian, eds.,
Innovations in Journalism : Comparative Research in Five European Countries.
London:
Routledge.
pp. 126-134.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781032630410-16
-
Wyss, Vinzenz; Saner, Mirco; Klinghardt, Korbinian,
2024.
Opportunities and challenges of innovations for media practice
.
In:
Meier, Klaus; García-Avilés, Jose A.; Kaltenbrunner, Andy; Porlezza, Colin; Wyss, Vinzenz; Lugschitz, Renée; Klinghardt, Korbinian, eds.,
Innovations in Journalism : Comparative Research in Five European Countries.
London:
Routledge.
pp. 281-292.
Available from: https://doi.org/10.4324/9781032630410-35
-
Schneider Stingelin, Colette; Bachmann, Philipp; Chariatte, Jérôme,
2024.
Generative Künstliche Intelligenz in der Organisationskommunikation.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM), Neuchâtel, Schweiz, 18.-19. April 2024.
-
Hüsser, Angelica; Koch, Carmen; Rosenberger Staub, Nicole; Lehr, Caroline; Hunziker Heeb, Andrea; Sager, Daniela; et al.,
2024.
The potential of digital media in school communication with foreign-language parents.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM), Neuchâtel, Schweiz, 18.-19. April 2024.
-
Koch, Carmen; Klopfenstein Frei, Nadine,
2024.
Junge Freiwillige im digitalen Raum erreichen.
In:
Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft (SGKM-SACM), Neuchâtel, Schweiz, 18.-19. April 2024.
-
2024.
Resilience and sustainability through diversity and inclusion.
In:
24th Annual Conference of the Swiss Association of Communication and Media Research (SACM), Neuchâtel, Switzerland, 18-19 April 2024.
-
Schuler, Martin; Fuhrmann, Birgit,
2024.
Streamlining your message : optimizing internal communication through standardization.
In:
The University of Strasbourg Symposium on Usability and Design, Strasbourg, France, 12-13 April 2024.
-
Fuhrmann, Birgit; Rechtien, Christopher,
2024.
Redaktionsprozesse erfolgreich gestalten.
In:
Tekom-Frühjahrstagung, Freiburg, Deutschland, 11.-12. April 2024.
-
Whitehouse, Marlies; von Beyme, Evelyne; Wozniak, Séverine, eds.,
2024.
GERAS Groupe d’Etude et de Recherche en Anglais de Spécialité International Conference, Winterthur, Switzerland, 21-23 March 2024.
Winterthur:
ZHAW Zurich University of Applied Sciences.
.
Available from: https://geras2024.sciencesconf.org/data/pages/_GERAS45_book_of_abstracts.pdf
-
Dreesen, Philipp; Rothenhäusler, Klaus,
2024.
Using layout analysis for tracing the evolution of digital society in the 19th century.
In:
Applied Machine Learning Days (AMLD), Lausanne, Switzerland, 23-26 March 2024.
-
Brocca, Nicola; Masia, Viviana; Garassino, Davide,
2024.
Language Teaching Research.
Available from: https://doi.org/10.1177/13621688241235019
-
Liste Lamas, Elsa; Madlener-Charpentier, Karin,
2024.
In:
Constructionist Approaches to Language Pedagogy (CALP 4), Erlangen, Germany, 18-20 March 2024.
-
Wyss, Vinzenz; Schäfer, Louis; Saner, Mirco; Keel, Guido,
2024.
«Missbräuchliche» Gerichtsklagen gegen Schweizer Medienschaffende.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-30121
-
2024.
How professional literacy can guide us in times of disruption.
In:
TEDxZHAW: Navigation in Times of Disruption, Winterthur, Switzerland, 13 March 2024.
Available from: https://www.youtube.com/watch?v=_vtF_qdVRcM
-
2024.
KI und qualitative Daten/Methoden.
In:
Gütekriterien, Datenschutz, OpenScience und KI im qualitativen Forschungsprozess, Universität Paderborn, Deutschland, 8. März 2024.
-
Ulasik, Malgorzata Anna; Miletić, Aleksandra,
2024.
Languages.
9(3), pp. 71.
Available from: https://doi.org/10.3390/languages9030071
-
Liste Lamas, Elsa; Konstantinidou, Liana,
2024.
In:
VALS-ASLA Konferenz, Bern, Schweiz, 12.-13. Februar 2024.
-
Brucker-Kley, Elke; Keller, Thomas; Borghoff, Birgitta; Stutz, Isabelle; Michot, Janick; de Spindler, Alexandre; Gavagnin, Elena; Turegard, Jonathan,
2024.
Science fiction prototyping : friendship with artificial intelligence.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2495
-
Nufer, Pascal, ed.,
2024.
Vereint die Künstliche Intelligenz die Schweizer Medienbranche?.
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://podcasts.apple.com/ch/podcast/vereint-die-k%C3%BCnstliche-intelligenz-die-schweizer-medienbranche/id1633418115?i=1000642775260
-
Mellado, Claudia; Hallin, Daniel C.; Blanchett, Nicole; Márquez-Ramírez, Mireya; Jackson, Daniel; Stępińska, Agnieszka; Skjerdal, Terje; Himma, Marju; McIntyre, Karen; Hagen, Lutz M.; Amiel, Pauline; Abuali, Yasser; Fahmy, Nagwa; Boudana, Sandrine; Chen, Yi-Ning Katherine; Davidov, Sergey; De Maio, Mariana; Frías Vázquez, Maximiliano; Garcés, Miguel; Humanes, María Luisa; Herczeg, Petra; Lee, Misook; Lin, Christi I-Hsuan; Melki, Jad; Mick, Jacques; Mincigrucci, Roberto; Ninković Slavnić, Danka; Nolan, David; Olivera, Dasniel; Olmedo, Samantha; Pizarro, Marcela; Quinn, Fergal; Szabó, Gabriella; Van Leuven, Sarah; Viveros Aguilar, Diana; Wyss, Vinzenz,
2024.
Journalism.
25(11), pp. 2237-2263.
Available from: https://doi.org/10.1177/14648849241229951
-
Rall, Hannes; Weber, Wibke; Harper, Emma,
2024.
Con A de animación.
(18), pp. 108-133.
Available from: https://doi.org/10.4995/caa.2024.20603
-
Schnatz, Nina Isabelle; Bieri, Aline,
2024.
Artificial intelligence in scientific writing : a new course design for undergraduate students [paper].
In:
EDULEARN24 Proceedings.
16th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain, 1-3 July 2024.
IATED Academy.
pp. 5502-5510.
Available from: https://doi.org/10.21125/edulearn.2024.1336
-
Vassallo, Helen; Wright, Chantal,
2024.
Changing the landscape : diversity and translated fiction in the UK publishing industry.
Lingue e linguaggi.
64, pp. 173-196.
Available from: https://doi.org/10.1285/i22390359v64p173
-
2024.
Creativity is critical : the empowerment of language industry professionals in the age of AI
.
In:
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen; Angelone, Erik, eds.,
Handbook of the Language Industry.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 489-494.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110716047-022
-
Schwägerl, Christian; Stücheli-Herlach, Peter; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2024.
Journal of Communication Management.
28(2), pp. 247-271.
Available from: https://doi.org/10.1108/JCOM-01-2023-0002
-
Gnach, Aleksandra; Hübscher, Iris; Perrin, Daniel,
2024.
Die Essenz erzählen : Fallstudien nutzbar machen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 187-193.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-009
-
Hugentobler, Deborah,
2024.
Diversität und sprachliche Ressourcen im DaF/DaZ-Unterricht.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2824
-
Bünzli, Fabienne; Weber, Wibke; Abdullahu, Fitim; Grabner, Helmut,
2024.
In:
74th Annual ICA Conference, Gold Coast, Australia, 20-24 June 2024.
-
Haapanen, Lauri; Perrin, Daniel,
2024.
Embracing the unexpected : exploring the role of serendipity in newswriting.
Discourse & Communication.
Available from: https://doi.org/10.1177/17504813241281709
-
Cotelli Kureth, Sara; Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline; Steele, Elizabeth; Summers, Elana,
2024.
Empowering language teachers : reflections on a training design for AI literacy.
In:
Innovation in Language Learning, Florence, Italy, 7-8 November 2024.
-
Filipponio, Lorenzo; Garassino, Davide; Dipino, Dalila,
2024.
Fine del genovese o un nuovo genovese?
.
In:
Autelli, Erica, ed.,
Il patrimonio linguistico della Liguria 2 : attualità e futuro.
-
Willi, Sarah,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2822
-
2024.
Herausfinden, was der Fall ist : Fallstudien wählen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 163-170.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-009
-
2024.
Hinter dem, was ist : Sprache, Welt und Wahrnehmung
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 11-24.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-003
-
Studer, Patrick; Bürki, Jacqueline; McGury, Sandra,
2024.
Implementing global competences in higher education in Switzerland : conceptual considerations.
Working Papers in Applied Linguistics
; 23.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2817
-
Meier, Klaus; Grassl, Michael; Garcia-Avilés, José Alberto; Mondejar, Dámaso; Kaltenbrunner, Andy; Lugschitz, Renée; Porlezza, Colin; Mazzoni, Petra; Wyss, Vinzenz; Saner, Mirco,
2024.
Media and Communication.
12(7443).
Available from: https://doi.org/10.17645/mac.7443
-
Wyss, Vinzenz; Schäfer, Louis; Saner, Mirco; Keel, Guido,
2024.
Juristische Klatschen gegen Medienschaffende.
Working Papers in Applied Linguistics
; 24.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2818
-
Lüthi, Nicole,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2823