Publications in Applied Linguistics
The research results at the School of Applied Linguistics are published on a regular basis in scientific articles in books and (peer-reviewed) academic journals.
-
2024.
Creativity is critical : the empowerment of language industry professionals in the age of AI
.
In:
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen; Angelone, Erik, eds.,
Handbook of the Language Industry.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 489-494.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110716047-022
-
Schwägerl, Christian; Stücheli-Herlach, Peter; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2024.
Journal of Communication Management.
28(2), pp. 247-271.
Available from: https://doi.org/10.1108/JCOM-01-2023-0002
-
Gnach, Aleksandra; Hübscher, Iris; Perrin, Daniel,
2024.
Die Essenz erzählen : Fallstudien nutzbar machen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 187-193.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-009
-
Hugentobler, Deborah,
2024.
Diversität und sprachliche Ressourcen im DaF/DaZ-Unterricht.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2824
-
Bünzli, Fabienne; Weber, Wibke; Abdullahu, Fitim; Grabner, Helmut,
2024.
In:
74th Annual ICA Conference, Gold Coast, Australia, 20-24 June 2024.
-
Haapanen, Lauri; Perrin, Daniel,
2024.
Embracing the unexpected : exploring the role of serendipity in newswriting.
Discourse & Communication.
19(1), pp. 25-45.
Available from: https://doi.org/10.1177/17504813241281709
-
Cotelli Kureth, Sara; Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline; Steele, Elizabeth; Summers, Elana,
2024.
Empowering language teachers : reflections on a training design for AI literacy.
In:
Innovation in Language Learning, Florence, Italy, 7-8 November 2024.
-
Filipponio, Lorenzo; Garassino, Davide; Dipino, Dalila,
2024.
Fine del genovese o un nuovo genovese?
.
In:
Autelli, Erica, ed.,
Il patrimonio linguistico della Liguria 2 : attualità e futuro.
Savona:
InSedicesimo.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-32332
-
Willi, Sarah,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2822
-
2024.
Herausfinden, was der Fall ist : Fallstudien wählen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 163-170.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-009
-
2024.
Hinter dem, was ist : Sprache, Welt und Wahrnehmung
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, ed.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 11-24.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110786767-003
-
Studer, Patrick; Bürki, Jacqueline; McGury, Sandra,
2024.
Implementing global competences in higher education in Switzerland : conceptual considerations.
Working Papers in Applied Linguistics
; 23.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2817
-
Meier, Klaus; Grassl, Michael; Garcia-Avilés, José Alberto; Mondejar, Dámaso; Kaltenbrunner, Andy; Lugschitz, Renée; Porlezza, Colin; Mazzoni, Petra; Wyss, Vinzenz; Saner, Mirco,
2024.
Media and Communication.
12(7443).
Available from: https://doi.org/10.17645/mac.7443
-
Wyss, Vinzenz; Schäfer, Louis; Saner, Mirco; Keel, Guido,
2024.
Juristische Klatschen gegen Medienschaffende.
Working Papers in Applied Linguistics
; 24.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2818
-
Lüthi, Nicole,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2823
-
Wechsler, Jacqueline,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2826
-
Fuhrmann, Birgit; Rey, Coline,
2024.
Klassische Nachrichten neu aufgelegt.
Technische Kommunikation.
2024(2), pp. 38-41.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-30391
-
Schneider Stingelin, Colette; Naegeli, Claudia,
2024.
Klima-Kampagnen für Schweizer Städte
.
In:
Stücheli-Herlach, Peter; Rösli, Stephan; Novak, Martina, eds.,
Praxis politischer Kommunikation.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 172-181.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748918868-172
-
Rosenberger Staub, Nicole; Niederhäuser, Markus; Krämer, Katharina,
2024.
Working Papers in Applied Linguistics
; 25.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2819
-
2024.
Language technology developers
.
In:
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen; Angelone, Erik, eds.,
Handbook of the Language Industry.
Berlin:
De Gruyter.
pp. 121-142.
Available from: https://doi.org/10.1515/9783110716047-007
-
2024.
Legitimität als Herausforderung : die SRG SSR bei jungen Zielgruppen.
1. Auflage.
Baden-Baden:
Nomos.
Medienstrukturen ; 18.
ISBN 978-3-7560-0815-5.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748915690
-
Koch, Carmen; Klopfenstein, Nadine,
2024.
Working Papers in Applied Linguistics
.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2820
-
2024.
.
In:
Stücheli-Herlach, Peter; Rösli, Stephan; Novak, Martina, eds.,
Praxis politischer Kommunikation.
Baden-Baden:
Nomos.
pp. 102-110.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748918868-102
-
Stücheli-Herlach, Peter; Rösli, Stephan; Novak, Martina, eds.,
2024.
Praxis politischer Kommunikation : Wege zur Professionalisierung in der Schweizer Demokratie.
1. Auflage.
Baden-Baden:
Nomos.
ISBN 978-3-7489-1886-8.
Available from: https://doi.org/10.5771/9783748918868
-
Perrin, Daniel; Whitehouse, Marlies,
2024.
Public storytelling in finance : the societal practice of having narratives emerge
.
In:
Gatti, Maria Cristina; Hoffmann, Jeanette, eds.,
Storytelling as a cultural practice : pedagogical and linguistic perspectives.
Lausanne:
Peter Lang.
pp. 51-72.
-
Frick, Elena; Helmer, Henrike; Lemmenmeier-Batinić, Dolores,
2024.
Querying repetitions in spoken language corpora [paper].
In:
Luz de Araujo, Pedro Henrique; Baumann, Andreas; Gromann, Dagmar; Krenn, Brigitte; Roth, Benjamin; Wiegand, Michael, eds.,
Proceedings of the 20th Conference on Natural Language Processing (KONVENS 2024).
20th Conference on Natural Language Processing (KONVENS 2024), Vienna, Austria, 10-13 September 2024.
Association for Computational Linguistics.
pp. 309-316.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-32025
-
Brucker-Kley, Elke; Keller, Thomas; Borghoff, Birgitta; Stutz, Isabelle; Michot, Janick; de Spindler, Alexandre; Gavagnin, Elena; Turegard, Jonathan,
2024.
Science Fiction Prototyping : Freundschaft mit Künstlicher Intelligenz.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2494
-
2024.
.
In:
Schierholz, Stefan; Giacomini, Laura, eds.,
Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft (WSK) Online.
Berlin:
De Gruyter.
-
2024.
Testing videoconferencing in augmented reality : interpreters’ experiences.
In:
2nd International Congress on Academic Studies in Translation and Interpreting Studies (ICASTIS), Bolu, Türkiye, 30 September - 2 October 2024.
-
Gieshoff, Anne Catherine; Schuler, Martin; Jahany, Zaniyar,
2024.
Interpreting.
26(2), pp. 282-315.
Available from: https://doi.org/10.1075/intp.00108.gie
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2024.
Journal of Cultural Analytics.
7(2).
Available from: https://doi.org/10.22148/001c.92535
-
Carrer, Luisa; Säuberli, Andreas; Kappus, Martin; Ebling, Sarah,
2024.
Towards holistic human evaluation of automatic text simplification [paper].
In:
Balloccu, Simone; Belz, Anya; Huidrom, Rudali; Reiter, Ehud; Sedoc, João; Thomson, Craig, eds.,
Proceedings of the Fourth Workshop on Human Evaluation of NLP Systems (HumEval 2024).
4th Workshop on Human Evaluation of NLP Systems (HumEval’24) @LREC-COLING 2024, Turin, Italy, 21 May 2024.
ELRA.
pp. 71-80.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-31346
-
McGury, Sandra; Klosinski, Robert,
2024.
.
In:
Slapac, Alina; Huertas-Abril, Cristina A., eds.,
Encouraging Transnational Learning Through Virtual Exchange in Global Teacher Education.
Hershey, PA, USA:
IGI Global.
pp. 216-235.
Advances in Educational Technologies and Instructional Design.
Available from: https://doi.org/10.4018/978-1-6684-7813-4.ch010
-
Gautschi, Curtis; Matic, Igor; Konstantinidou, Liana; Anders, Christian; Liste Lamas, Elsa,
2024.
Ways2assessWriting : possibilities and limitations of automated writing evaluation [paper].
In:
SIG Writing, Paris Nanterre University, France, 26-28 June 2024.
-
Schellenberg, Sara; Schneebeli, Rahel,
2024.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-2825
-
Summers, Elana; Kappus, Martin; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2023.
Collaborative possibilities of CAT tools in the revision process.
Revista Tradumàtica.
(21), pp. 300-308.
Available from: https://doi.org/10.5565/rev/tradumatica.314
-
Lehr, Caroline; Kramer, Iris; Delorme Benites, Alice; Gieshoff, Anne Catherine; Hunziker Heeb, Andrea; Sager, Daniela,
2023.
Übersetzungsapps für Pflegende aus dem Ausland : Bedarf – Potenzial – Risiken.
In:
Schwerpunkt Angewandte Gerontologie: Mehr Kraft für die Pflege - Massnahmen gegen den Personalmangel, ZHAW Hochschulbibliothek, Winterthur, Schweiz, 7. Dezember 2023.
-
2023.
-
Koch, Philippe; Händler-Schuster, Daniela; Keller, Samuel; Krämer, Katharina; Pfister, Andreas; Lobsiger-Kägi, Evelyn; Fringer, André; Whitehouse, Marlies; Kaschlik, Anke,
2023.
Weshalb veröffentlichen Sie Ihre wissenschaftliche Arbeit offen zugänglich und gratis?.
Impact.
(4), pp. 43.
Available from: https://doi.org/10.21256/zhaw-29564
-
2023.
Crossing the borders of social class : social mobility as translational experience.
The Translator.
29(4), pp. 480-493.
Available from: https://doi.org/10.1080/13556509.2023.2275808
-
Klopfenstein Frei, Nadine; Wyss, Valery; Weber, Wibke,
2023.
Journal of Children and Media.
18(1), pp. 120-137.
Available from: https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2278141
-
von Beyme, Evelyne,
2023.
How youth word of the year initiatives can impact the perception of youth in public discourse.
In:
International Conference "Key Words", University of Warsaw, Warsaw, Poland, 1–2 December 2023.
-
Janicka, Monika; Konstantinidou, Liana; Studer, Thomas, eds.,
2023.
Künstliche Intelligenz im DaF/DaZ-Unterricht.
IDV – Der Internationale Deutschlehrerinnen- und Deutschlehrerverband e. V..
IDV-Magazin ; 104.
Available from: https://idvnetz.org/uncategorized/idv-magazin-104-2023
-
Konstantinidou, Liana; Studer, Thomas,
2023.
Mensch und Maschine beim Deutschlehren und -lernen : ein zukunftsgerichteter Diskussionsbeitrag.
IDV-Magazin.
(104), pp. 40-44.
Available from: https://idvnetz.org/uncategorized/idv-magazin-104-2023
-
2023.
Relevance of ELF speakers’ source speeches : interpreters’ interventions.
Meta.
68(2), pp. 384-405.
Available from: https://doi.org/10.7202/1109343ar
-
Whitehouse, Marlies; von Beyme, Evelyne,
2023.
Word of the Year in Switzerland.
In:
International Conference "Key words 2023", Warsaw, Poland, 1–2 December 2023.
-
Cotelli Kureth, Sara; Delorme Benites, Alice; Haller, Mara; Noghrechi, Hasti; Steele, Elizabeth,
2023.
“I looked it up in DeepL” : machine translation and digital tools in the language classroom.
Studie e Richerche: Human Translation and Natural Language Processing Towards a New Consensus?.
35, pp. 81-96.
Available from: https://doi.org/10.30687/978-88-6969-762-3/006
-
2023.
Konzeption und Umsetzung von interaktiven Lernmedien zum Arbeiten mit Korpora.
In:
Workshop "ATR-Lehrmodul" ATR vermitteln. Erwartungen und Erfahrungen, Zürich, Schweiz, 29. November 2023.
-
Keller, Thomas; Brucker-Kley, Elke; Borghoff, Birgitta; de Spindler, Alexandre; Michot, Janick; Stutz, Isabelle,
2023.
In:
Projektabschluss-Event Swiss Science Center Technorama, Winterthur, Schweiz, 28. November 2023.
-
2023.
Exploring and comparing SDH subtitling guidelines across Switzerland's multilingual landscape.
In:
Workshop "Towards accessibility standards in the language industry", Dijon, France, 26-27 October 2023.