Prof. Dr. Patrick Studer
Prof. Dr. Patrick Studer
ZHAW
Angewandte Linguistik
Institute of Language Competence
Theaterstrasse 17
8400 Winterthur
Arbeit an der ZHAW
Tätigkeit
- Professor für Sprachenmanagement und Globalisierung
- Leitung International Affairs, Departement Angewandte Linguistik
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte
Lehrtätigkeit
Lehre in den Bachelorstudiengängen und im Masterstudiengang des Departements Angewandte Linguistik; Modulverantwortung und Betreuung von Qualifikationsarbeiten
Berufserfahrung
- Professor für Angewandte Linguistik, Mitglied der erw. Institutsleitung des ILC Institute of Language Competence
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
08 / 2012 - heute - Professor für Angewandte Linguistik, Mitglied der Leitung des LCC Language Competence Centre
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
08 / 2012 - 07 / 2018 - Dozent für Angewandte Linguistik
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
08 / 2007 - 07 / 2011 - Postdoctoral Researcher
Institut für Sprachwissenschaft, Universität Bern
01 / 2007 - 08 / 2010 - College Lecturer / Embassy of Switzerland Lecturer
University of Limerick and Mary Immaculate College, Limerick
08 / 2003 - 12 / 2007 - College Lecturer
Department of German, University College Cork, Ireland
08 / 2002 - 07 / 2003 - Wissenschaftlicher Assistent, Englisches Seminar
Englisches Seminar, Universität Zürich
06 / 1999 - 06 / 2002
Aus- und Weiterbildung
Ausbildung
- Dr. / English Linguistics
Universität Zürich
1999 - 2005 - Lic. phil. I / Anglistik
Universität Zürich
1992 - 1999
Weiterbildung
Badge E-Didaktik
FFHS
2021
Netzwerk
Mitglied in Netzwerken
ORCID digital identifier
Empfehlungen
Social Media
Projekte
- Project on X / Projektleiter:in / laufend
- Affektive Reaktionen auf AI in der Spracharbeit: eine soziolinguistische Pilotstudie / Stellv. Projektleiter:in / laufend
- Entwicklung von kollaborativem Online-Lernen für Nachhaltigkeit / Stellv. Projektleiter:in / laufend
- Developing the Framework for a Sustainable Swiss Global Competence Certificate / Projektleiter:in / laufend
- Exploratory visit and project definition “Aligning Swiss and Vietnamese Perspectives on Global Competences” / Stellv. Projektleiter:in / abgeschlossen
- Bedarfsanalyse für interkulturelle Weiterbildungen von Hochschulmitarbeitenden / Projektleiter:in / abgeschlossen
- Validation and Adjustment of Instruments and Processes to Evaluate English-Medium Education in the International Business Administration programme in the Bern University of Applied Sciences BFH Business School / Projektleiter:in / abgeschlossen
- Digitaler Deutschtest für Ingenieurstudierende / Co-Projektleiter:in / abgeschlossen
- Swiss Global Competence Lab (SGCL) / Projektleiter:in / abgeschlossen
- Review of Bachelor and Master English profiles / Projektleiter:in / abgeschlossen
- High-impact measures for the comprehensive internationalisation of curricula in Switzerland / Projektleiter:in / abgeschlossen
- Partizipation durch Sprache / Teammitglied / abgeschlossen
- Qualität der Berufsmaturitätsprüfungen am Beispiel des Fachs Deutsch / Projektleiter:in / abgeschlossen
- Kompetenzorientiertes Blended Learning-Konzept im Master of Science in Engineering / Projektleiter:in / abgeschlossen
Publikationen
-
Studer, Patrick; Smit, Ute,
2021.
English-medium education in internationalised universities : sketching a way forward.
European Journal of Language Policy.
13(2), S. 129-140.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3828/ejlp.2021.8
-
Studer, Patrick,
2021.
European Journal of Language Policy.
13(2), S. 181-200.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3828/ejlp.2021.11
-
Studer, Patrick,
2018.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2018(107), S. 27-47.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5169/seals-978638
-
Gautschi, Curtis; Studer, Patrick,
2017.
The impact of internationalisation on tertiary-level educational social spheres.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
S. 51-62.
-
Studer, Patrick; Konstantinidou, Triantafyllia Liana,
2015.
Language attitudes and language proficiency of undergraduate students in English-medium instruction.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
1, S. 215-231.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/257139/files/Studer_Patrick_-_Language_attitudes_and_language_proficiency_20150924144536-VQ.pdf
-
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
2013.
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
1. Auflage.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
ISBN 978-3-631- 61459-4.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-03514-8
-
Studer, Patrick; Werlen, Iwar, Hrsg.,
2012.
Linguistic diversity in europe : trends and discourses.
1. Auflage.
Berlin:
De Gruyter.
Contributions to the Sociology of Language [CSL] ; 97.
ISBN 978-3-11-027088-4.
Verfügbar unter: https://www.degruyter.com/view/product/179886
-
Studer, Patrick,
2008.
Historical corpus stylistics : media, technology and change.
1. Auflage.
Bloomsbury Academic.
Corpus and Discourse.
ISBN 978-0-8264-9430-6.
-
Studer, Patrick; Siddiqa, Aisha,
2021.
English in Swiss higher education : the pragmatic way
.
In:
Wilkinson, Robert; Gabriëls, René, Hrsg.,
The Englishization of Higher Education in Europe.
Amsterdam:
Amsterdam University Press.
S. 121-142.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5117/9789463727358
-
Studer, Patrick,
2021.
Internationalization, quality and multilingualism in higher education : a troublesome relationship
.
In:
Rubio-Alcalá, Fernando D.; Coyle, Do, Hrsg.,
Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education.
Bristol:
Multilingual Matters.
S. 9-30.
Bilingual Education & Bilingualism ; 128.
-
Studer, Patrick,
2013.
In dialogue with Ivana Markova : linguistics and social representations
.
In:
Barat, Erzsebet; Studer, Patrick; Nekvapil, Jiri, Hrsg.,
Ideological conceptualizations of language : discourses of linguistic diversity.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 249-278.
Prague Papers on Language, Society and Interaction ; 3.
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2017.
Programme directors’ attitudes towards EMI quality assurance : an exploratory study [Paper].
In:
Valcke, J.; Wilkinson, R., Hrsg.,
Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Selected Papers from the IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015.
IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015, Brussels, Belgium, 2-4 September 2015.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
S. 227-248.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/978-3-653-07263-1
-
Studer, Patrick; Egger, Sabine, Hrsg.,
2007.
From the margins to the centre : Irish perspectives on Swiss culture and literature.
Colloquium at Mary Immaculate College, Limerick, Ireland, March 2004.
Frankfurt am Main:
Peter Lang.
.
ISBN 978-3-03910-716-2.
Verfügbar unter: https://www.peterlang.com/view/title/9820
-
Studer, Patrick; Bürki, Jacqueline; McGury, Sandra,
2024.
Implementing global competences in higher education in Switzerland : conceptual considerations.
Working Papers in Applied Linguistics
; 23.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2817
-
Studer, Patrick,
2020.
Review of Macaro (2018) : English Medium Instruction
[Rezension von Macaro, Ernesto: English Medium Instruction. Oxford : Oxford University Press, 2018. ISBN 9780194403962].
Journal of Immersion and Content-Based Language Education.
8(2), S. 285-288.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/jicb.19021.stu
-
Studer, Patrick, Hrsg.,
2018.
Internationalizing curricula in higher education : quality and language of instruction.
1. Auflage.
Neuchâtel:
Association Suisse de Linguistique Appliquée.
Verfügbar unter: http://doc.rero.ch/record/11876
-
Studer, Patrick; Suter Reich, Virginia; Kelly, Paul; Müller, Andrea,
2016.
Working Papers in Applied Linguistics
; 6.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-72-6.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-1054
-
Studer, Patrick,
2013.
Working Papers in Applied Linguistics
; 5.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-57-3.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-59
-
Studer, Patrick; Hohenstein, Christiane,
2011.
Linguistic diversity in business contexts: a functional linguistic perspective.
Working Papers in Applied Linguistics
; 1.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-49-8.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-65
-
Studer, Patrick; Pelli-Ehrensperger, Annabarbara; Kelly, Paul,
2009.
ISBB Working Papers
.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
ISBN 978-3-905745-28.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-74
-
Studer, Patrick,
2020.
In:
ICHLE Symposium 2020: Transdisciplinary Collaboration in ICHLE and EMI, Online, 15-16 October 2020.
-
Studer, Patrick; Gautschi, Curtis,
2016.
In:
6th International Conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Copenhagen, Denmark, 3-5 November 2016.
-
Gautschi, Curtis; Studer, Patrick,
2016.
The impact of English-medium instruction on tertiary-level educational social spheres.
In:
VALS-ASLA Conference, Geneva, 20-22 January 2016.
Swiss Association for Applied Linguistics (VALS-ASLA).