Publikationen und Konferenzbeiträge
Am Departement Angewandte Linguistik veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, Hrsg.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
S. 11-30.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2022.
Pragmatic prosody development from 3 to 8 years of age : a cross-sectional study in Catalan [Poster].
In:
Speech Prosody, Lisbon, Portugal, 23-26 May 2022.
-
Dreesen, Philipp; Stücheli-Herlach, Peter,
2022.
.
In:
Czachur, Waldemar; Hanus, Anna; Miller, Dorota, Hrsg.,
Dyskurs, media, mulitimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego.
Wrocław:
Oficyna Wydawnicza Atut.
S. 125-170.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-25816
-
Cangemi, Francesco; Dipino, Dalila; Garassino, Davide; Schmid, Stephan,
2022.
.
In:
Studi AISV 9.
Padova:
Italian Association for Speech Sciences (AISV).
S. 35-50.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.17469/O2109AISV000002
-
Massey, Gary,
2022.
Journal of Translation Studies.
2(1), S. 33-51.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/JTS012022.3
-
2022.
Renewing methodological approaches to media development research.
In:
The future of international media development, Dortmund, Germany, 24 June 2022.
-
2022.
Schulkommunikation fit machen für den digitalen Wandel (LZ 13.46)
.
In:
Regenthal, Gerhard; Schütte, Jan, Hrsg.,
Öffentlichkeitsarbeit macht Schule : ein praxisorientiertes Handbuch zur Umsetzung von PR an Schulen.
Köln:
Carl Link Verlag.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Social Bots als Stimmen im Diskurs
.
In:
Gredel, Eva, Hrsg.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
S. 271-282.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110721447-014
-
2022.
.
In:
Bock, Bettina M.; Pappert, Steffen; Škerlavaj, Tanja, Hrsg.,
Grenzgänge: Eine Spritztour durch Text-, Stil- und Zeichengefilde. Festschrift für Ulla Fix.
Berlin:
Frank & Timme.
S. 73-78.
-
Hohenstein, Christiane; Lévy-Tödter, Magdalene,
2022.
.
In:
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie, Hrsg.,
Sprache und Sprachen in Institutionen und mehrsprachigen Gesellschaften.
Münster:
Waxmann.
S. 353-391.
-
Bender, Michael; Bubenhofer, Noah; Dreesen, Philipp; Georgi, Christopher; Rüdiger, Jan Oliver; Vogel, Friedemann,
2022.
Techniken und Praktiken der Verdatung
.
In:
Gredel, Eva, Hrsg.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
S. 135-158.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110721447-007
-
2022.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis : Sprachwandel
.
In:
Perrin, Daniel; ZHAW Angewandte Linguistik, Hrsg.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
S. 151-159.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110786675-009
-
Gieshoff, Anne Catherine; Schuler, Martin,
2022.
The augmented interpreter : a pilot study on the use of augmented reality in interpreting.
In:
3rd HKBU International Conference on Interpreting : Interpreting and Technology, Hong-Kong (online), 7-9 December 2022.
-
Massey, Gary,
2022.
The didactics of professional translation : a success story?
.
In:
Franco Aixelá, Javier; Olalla-Soler, Christian, Hrsg.,
50 years later : what have we learned after Holmes (1972) and where are we now?.
Las Palmas de Gran Canaria:
Ediciones ULPGC.
S. 105-134.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.20420/1699.2022.646
-
Massey, Gary; Huertas-Barros, Elsa; Katan, David, Hrsg.,
2022.
The human translator in the 2020s.
Abingdon:
Routledge.
ISBN 978-1-032-11314-2.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.4324/9781003223344
-
Massey, Gary; Huertas Barros, Elsa; Katan, David,
2022.
The human translator in the 2020s : an introduction
.
In:
Massey, Gary; Huertas Barros, Elsa; Katan, David, Hrsg.,
The human translator in the 2020s.
Abingdon:
Routledge.
S. 1-10.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.4324/9781003223344-1
-
Hubscher-Davidson, Séverine; Lehr, Caroline, Hrsg.,
2022.
The psychology of translation : an interdisciplinary approach.
Milton:
Routledge.
ISBN 9780367690595.
-
2022.
The role of semi-responsive answers for relationship building in coaching
.
In:
Scarvaglieri, Claudio; Graf, Eva-Maria; Spranz-Fogasy, Thomas, Hrsg.,
Relationships in organized helping : analyzing interaction in psychotherapy, medical encounters, coaching and in social media.
Amsterdam:
John Benjamins.
S. 151-170.
Pragmatics & Beyond New Series ; 331.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/pbns.331.07win
-
Weber, Wibke; Rall, Hans-Martin,
2022.
The semiotic work design can do : a multimodal approach to visual storytelling
.
In:
Ernst, Jutta; Scheiding, Oliver; von Hoff, Dagmar, Hrsg.,
Periodical studies today : multidisciplinary analyses.
Leiden:
Brill.
S. 187-204.
Studies in periodical cultures ; 1.
-
2022.
.
In:
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, Hrsg.,
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
S. 271-304.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/la.273.09gar
-
Massey, Gary,
2022.
Bulletin suisse de linguistique appliquée.
2021(114), S. 31-45.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5169/seals-1030136
-
Massey, Gary; Bogucki, Lukasz; Kornacki, Michal,
2022.
Translation, meaning and the duo colloqium : contextuality in translation and interpreting
.
In:
Kornacki, Michal; Massey, Gary, Hrsg.,
Contextuality in translation and interpreting.
Berlin:
Peter Lang.
S. 7-19.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/b19912
-
Garassino, Davide; Jacob, Daniel,
2022.
When data challenges theory : the analysis of information structure and its paradoxes
.
In:
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, Hrsg.,
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
S. 1-36.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/la.273.00gar
-
Garassino, Davide; Jacob, Daniel, Hrsg.,
2022.
When data challenges theory : unexpected and paradoxical evidence in information structure.
Amsterdam:
John Benjamins.
Linguistik Aktuell/Linguistics Today (LA) ; 273.
ISBN 978-90-272-1080-7.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1075/la.273
-
Fegble, Tanja,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2812
-
Massey, Gary; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2022.
Wisdom in practice : phronesis and co-emergent learning in translator education
.
In:
Abels, Katja; Hansen-Schirra, Silvia; Oster, Katharina; Schäffer, Moritz J.; Signer, Sarah; Wiedmann, Markus, Hrsg.,
Re-thinking translator education : in honour of Don Kiraly's social constructivist approach.
Berlin:
Frank & Timme.
S. 15-28.
Sprachen lehren – Sprachen lernen ; 13.
-
2022.
Wo es Unterricht ohne Noten gibt : Fallbeispiel 2 : Bilingual School Obersee
.
In:
Nölte, Björn; Wampfler, Philippe, Hrsg.,
Eine Schule ohne Noten : neue Wege zum Umgang mit Lernen und Leistung.
Bern:
hep.
S. 23-25.
-
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie,
2022.
.
In:
Hohenstein, Christiane; Hornung, Antonie, Hrsg.,
Sprache und Sprachen in Institutionen und mehrsprachigen Gesellschaften.
Münster:
Waxmann.
S. 9-20.
-
Krasselt, Julia; Dreesen, Philipp,
2022.
.
In:
Gürtler, Christian; Prinzing, Marlies; Zeilinger, Thomas, Hrsg.,
Streitkulturen : medienethische Perspektiven auf gesellschaftliche Diskurse.
Baden-Baden:
Nomos.
S. 95-112.
Kommunikations- und Medienethik ; 18.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5771/9783748911098
-
Stücheli-Herlach, Peter; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Öffentliche Diskurse modellieren und simulieren : Wege der transdisziplinären Diskurslinguistik.
Zeitschrift für Diskursforschung.
10(2), S. 245-256.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3262/ZFD2202245