Publikationen und Konferenzbeiträge
Am Departement Angewandte Linguistik veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
2022.
In:
Proceedings of the 87th Annual Conference.
87th Annual International Conference, Association for Business Communication (ABC), Tampa, USA, 3-8 October 2022.
Association for Business Communication.
S. 241-242.
Verfügbar unter: https://www.businesscommunication.org/d/do/4708
-
Fehlmann, Fiona; Salerno, Sébastien,
2022.
In:
Colloque "Télévision, information et numérique : pratiques et publics", Metz, France, 29-30 September 2022.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Medienideologische Diskurspositionen : Befunde zum ARD-Bürgerdialog.
In:
Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), Sektion Soziolinguistik, Würzburg, Deutschland, 28.-30. September 2022.
-
Carrer, Luisa; Sterchi, Andrea,
2022.
A survey on Easy Language in Switzerland : service providers’ perspectives.
Klaara-blogi.
Verfügbar unter: https://blogs.helsinki.fi/klaara-network/2022/09/23/carrer-sterchi-a-survey-on-easy-language-in-switzerland-service-providers-perspectives
-
Schwägerl, Christian; Stücheli-Herlach, Peter; Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
In:
European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) Annual Congress, Vienna, Austria, 21-24 September 2022.
-
2022.
In:
Directorate General for Translation, European Commission, Brussels, Belgium, 22 September 2022.
-
2022.
In:
RIPE@2022 Conference "Between the Fourth Estate and the Fifth Power", Vienna, Austria, 18-21 September 2022.
-
Fernando, Daniela; Matic, Igor; Schnatz, Nina Isabelle,
2022.
Digital German assessment for Swiss engineering students.
In:
XVII CercleS International Conference "The Future of Language Education in an Increasingly Digital World: Embracing Change", Porto, Portugal, 15-17 September 2022.
-
2022.
Strategische Unternehmenskommunikation als Basis für Sicherheit und Gesundheit am Arbeitsplatz.
In:
4. suissepro Fachtagung Interdisziplinarität und Unternehmenskultur, Bern, Schweiz, 15. September 2022.
-
2022.
In:
FoMe Symposium, Hamburg, Deutschland, 13.-14. September 2022.
-
2022.
Doing good with VR? : virtual reality as a tool for political decision-making.
In:
Vortrag in der Bundeskanzlei, Bern, Schweiz, 13. September 2022.
-
Rosenberger Staub, Nicole; Schneider Stingelin, Colette,
2022.
In:
Semaine internationale de l’éducation et de la formation, Université de Lausanne, Suisse, 12-16 Septembre 2022..
-
2022.
In:
10. Swiss Green Economy Symposium (SGES), Winterthur, Schweiz, 7.-8. September 2022.
-
Klopfenstein Frei, Nadine; Wyss, Valery; Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke,
2022.
“It’s a matter of age” : four dimensions of youths’ news consumption.
Journalism.
25(1), S. 100-121.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1177/14648849221123385
-
Cutillas, Laia; Cuberos, Rocío; Liste Lamas, Elsa; Salas, Naymé,
2022.
In:
X International Congress on Language Acquisition, Girona, Spain, 7-9 September 2022.
-
Cuberos, Rocío; Cutillas, Laia; Liste Lamas, Elsa; Salas, Naymé,
2022.
Estudio longitudinal de indicadores lingüísticos de calidad textual en Educación Primaria.
In:
X International Congress on Language Acquisition, Girona, Spain, 7-9 September 2022.
-
Albl-Mikasa, Michaela; Ehrensberger-Dow, Maureen,
2022.
Fundamental concepts in translation and interpreting reconsidered in light of ELF
.
In:
Dionísio da Silva, Gisele; Radicioni, Maura, Hrsg.,
Recharting Territories: Interdisciplinarity in Translation Studies.
Leuven:
Leuven University Press.
S. 75-96.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.11116/9789461664716
-
Cotelli Kureth, Sara; Summers, Elana; Delorme Benites, Alice; Noghrechi, Hasti; Steele, Elizabeth,
2022.
Tackling the elephant in the room : introducing MT literacy in a Swiss language centre [Paper].
In:
XVII CercleS International Conference "The Future of Language Education in an Increasingly Digital World: Embracing Change", Porto, Portugal, 15-17 September 2022.
-
Hübscher, Iris; Spiess, Martina; Hohenstein, Christiane; Gantschnig, Brigitte,
2022.
Gemeinsam junge Menschen ermächtigen : wie Linguistik und Ergotherapie zusammenspannen.
In:
7. UK Symposium: "Mitten im Leben", FHNW Olten, Schweiz, 31. August 2022.
-
Liste Lamas, Elsa; Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
Path under construction : challenges beyond s-framed motion event construal in L2 German.
In:
31st Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 31), Fribourg, Switzerland, 24.-27. August 2022.
-
2022.
Hinter dem, was ist : Sprache, Welt und Wahrnehmung
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, Hrsg.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
S. 13-27.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110786675-004
-
2022.
Schriftbasiertes Handeln : Förderung der Schreibkompetenz in der Fremd- und Zweitsprache Deutsch.
In:
XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT), Wien, Österreich, 15.-20. August 2022.
-
Liste Lamas, Elsa; Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
Herausforderungen räumlicher Sprache jenseits von Präpositionalsemantik und Wechselpräpositionen.
In:
XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT), Wien, Österreich, 15.-20. August 2022.
-
Konstantinidou, Liana; De Carvalho, Geraldo,
2022.
In:
XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT), Wien, Österreich, 15.-20. August 2022.
-
Madlener-Charpentier, Karin; Liste Lamas, Elsa,
2022.
Path under construction : challenges beyond s-framed motion event construal in L2 German.
Frontiers in Communication.
7, S. 859714.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.859714
-
Borghoff, Birgitta; Frick-Islitzer, Dagmar,
2022.
"What is Creative Agility?" [Paper].
In:
dmi: Academic Design Management Conference (ADMC22), Toronto, Canada, 3-4 August 2022.
Verfügbar unter: https://birgittaborghoff.com/wp-content/uploads/2023/05/red_20220803_presentation_eproject_creative-agility_ADMCE-Toronto_3.8.22.pdf
-
Spiess, Martina; Hübscher, Iris; Hohenstein, Christiane; Gantschnig, Brigitte,
2022.
Empowering young augmentative and alternative communication-users in their transition into adulthood [Poster].
In:
RehabWeek, Rotterdam, The Netherlands, 25-29 July 2022.
-
Klimova, Blanka; Pikhart, Marcel; Delorme Benites, Alice; Lehr, Caroline; Sanchez-Stockhammer, Christina,
2022.
Neural machine translation in foreign language teaching and learning: a systematic review.
Education and Information Technologies.
28(1), S. 663-682.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11194-2
-
Massey, Gary,
2022.
Soft skills are getting harder : collaboration and competence in translator education.
In:
The 10th Asia-Pacific Translation and Interpreting Forum (APTIF10) on Collaboration in the World of Translation and Interpreting: New Changes and New Modes in the New Era, Beijing Foreign Studies University (BFSU), China, 25-26 June 2022.
-
Albl-Mikasa, Michaela; Tiselius, Elisabet,
2022.
Commonalities of and differences between interpreting strands.
In:
Panel at the 10th Congress of the European Society for Translation Studies (EST22), Oslo, Norway, 22-25 June 2022.