Publikationen und Konferenzbeiträge
Am Departement Angewandte Linguistik veröffentlichen wir unsere Forschungsergebnisse regelmässig in wissenschaftlichen Publikationen und präsentieren sie auf internationalen Konferenzen.
-
Hornung, Antonie; Hohenstein, Christiane,
2022.
.
In:
Auteri, Laura; Barrale, Natascia; Di Bella, Arianna; Hoffmann, Sabine, Hrsg.,
Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive : Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG) (Bd. 9).
Bern:
Peter Lang.
S. 245-250.
Jahrbuch für Internationale Germanistik : Beihefte ; 9.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/b20296
-
2022.
English as a lingua franca – a paradigm shift for translation and interpreting.
Slovo.ru: Baltic accent.
13(1), S. 65-81.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5922/2225-5346-2022-1-4
-
Hoefele, Joachim,
2022.
European digital competence frameworks and engineering pedagogy [Paper].
In:
Auer, Michael E.; Hortsch, Hanno; Michler, Oliver; Köhler, Thomas, Hrsg.,
Mobility for smart cities and regional development : challenges for higher education.
24th International Conference on Interactive Collaborative Learning, 50th IGIP International Conference on Engineering Pedagogy, Dresden, Germany, 22-24 September 2021.
Cham:
Springer.
S. 800-811.
Lecture Notes in Networks and Systems ; 390.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93907-6_87
-
Meier, Klaus; Schützeneder, Jonas; García-Avilés, José A.; Valero Pastor, José M.; Kaltenbrunner, Andy; Lugschitz, Renée; Porlezza, Colin; Ferri, Giulia; Saner, Mirco; Wyss, Vinzenz,
2022.
Journalism and Media.
3(4), S. 698-714.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3390/journalmedia3040046
-
Mahlow, Cerstin; Ulasik, Malgorzata Anna; Tuggener, Don,
2022.
Reading and Writing.
37(2), S. 443-482.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/s11145-021-10234-6
-
2022.
.
In:
Schierholz, Stefan J., Hrsg.,
Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft (WSK) Online.
Berlin:
De Gruyter.
Verfügbar unter: https://www.degruyter.com/database/WSK/entry/wsk_idd1c491de-9016-40b0-a356-a5a218498d55/html
-
Miras, Grégory; Gnach, Aleksandra,
2022.
From the roots to the new blossoming buds of Applied Linguistics in Europe.
European Journal of Applied Linguistics.
10(2), S. 213-226.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0031
-
Perrin, Daniel; Whitehouse, Marlies,
2022.
Identifying and making available good practices of text production
.
In:
Gnach, Aleksandra; Weber, Wibke; Engebretsen, Martin; Perrin, Daniel, Hrsg.,
Companion website to “Media linguistics and digital communication. With case studies in journalism, PR, and community communication” [Companion website to the book].
Cambridge University Press.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1017/9781108780445
-
2022.
Inklusiv schreiben und sprechen an der Schnittstelle von Denkstil und Wissenschaftskommunikation
.
In:
Auteri, Laura; Barrale, Natascia; Di Bella, Arianna; Hoffmann, Sabine, Hrsg.,
Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive : Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG).
Bern:
Peter Lang.
S. 267-293.
Jahrbuch für Internationale Germanistik : Beihefte ; 12.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/b20296
-
Garassino, Davide; Brocca, Nicola; Masia, Viviana,
2022.
Journal of Pragmatics.
194, S. 9-22.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.03.024
-
Bubenhofer, Noah; Dreesen, Philipp,
2022.
Kollektivierungs- und Individualisierungseffekte
.
In:
Gredel, Eva, Hrsg.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
S. 173-190.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110721447-009
-
Madlener-Charpentier, Karin; Behrens, Heike,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, Hrsg.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
S. 31-64.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
2022.
Kritik als Erkenntnismodus, Praxis und Untersuchungsgegenstand in der Diskurslinguistik
.
In:
Schiewe, Jürgen, Hrsg.,
Sprachkritik: Dokumente der Konturierung und Etablierung einer linguistischen Teildisziplin.
Hildesheim:
Georg Olms Verlag.
S. 667-709.
Germanistische Linguistik ; 255/257.
-
Madlener-Charpentier, Karin,
2022.
.
In:
Boas, Hans C., Hrsg.,
Directions for Pedagogical Construction Grammar : Learning and Teaching (with) Constructions.
Berlin:
De Gruyter.
S. 217-261.
Applications of Cognitive Linguistics ; 49.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110746723-008
-
Ben Soltane, Fabio,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2811
-
Konstantinidou, Liana; Madlener-Charpentier, Karin; Opacic, Aleksandra; Gautschi, Curtis; Hoefele, Joachim,
2022.
Literacy in vocational education and training : scenario-based reading and writing education.
Reading and Writing.
36(4), S. 1025-1052.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/s11145-022-10373-4
-
Dipino, Dalila; Filipponio, Lorenzo; Garassino, Davide,
2022.
Manifestazioni della quantità vocalica nella Liguria centro-occidentale : tipologia e metodologia
.
In:
Baranzini, Laura; Casoni, Matteo; Cristopher, Sabine, Hrsg.,
Linguisti in contatto 3 : ricerche di linguistica italiana in Svizzera e sulla Svizzera.
Bellinzona:
Osservatorio linguistico della Svizzera italiana.
S. 17-37.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-26930
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
.
In:
Backes, Uwe; Gallus, Alexander; Jesse, Eckhard; Thieme, Tom, Hrsg.,
Jahrbuch Extremismus & Demokratie (E & D).
Baden-Baden:
Nomos.
S. 237-254.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.5771/9783748936930-237
-
Hübscher, Iris; Sánchez-Conde, Cristina; Borràs-Comes, Joan; Vincze, Laura; Prieto, Pilar,
2022.
Multimodal mitigation : how facial and body cues index politeness in Catalan requests.
Journal of Politeness Research.
19(1), S. 1-29.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/pr-2020-0033
-
2022.
Murphy’s Law : kommunikative Schnittstellen
.
In:
ZHAW Angewandte Linguistik, Hrsg.,
Angewandte Linguistik für Sprachberufe.
Berlin:
De Gruyter.
S. 111-119.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110786675-007
-
Caldelari, Laura,
2022.
Winterthur:
ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-2810
-
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio,
2022.
.
In:
Madlener-Charpentier, Karin; Pagonis, Giulio, Hrsg.,
Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung : Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.
Tübingen:
Narr Francke Attempto.
S. 11-30.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.24053/9783772056871
-
Pronina, Mariia; Hübscher, Iris; Vilà-Giménez, Ingrid; Prieto, Pilar,
2022.
Pragmatic prosody development from 3 to 8 years of age : a cross-sectional study in Catalan [Poster].
In:
Speech Prosody, Lisbon, Portugal, 23-26 May 2022.
-
Dreesen, Philipp; Stücheli-Herlach, Peter,
2022.
.
In:
Czachur, Waldemar; Hanus, Anna; Miller, Dorota, Hrsg.,
Dyskurs, media, mulitimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego.
Wrocław:
Oficyna Wydawnicza Atut.
S. 125-170.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-25816
-
Cangemi, Francesco; Dipino, Dalila; Garassino, Davide; Schmid, Stephan,
2022.
.
In:
Studi AISV 9.
Padova:
Italian Association for Speech Sciences (AISV).
S. 35-50.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.17469/O2109AISV000002
-
Massey, Gary,
2022.
Journal of Translation Studies.
2(1), S. 33-51.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3726/JTS012022.3
-
2022.
Renewing methodological approaches to media development research.
In:
The future of international media development, Dortmund, Germany, 24 June 2022.
-
2022.
Schulkommunikation fit machen für den digitalen Wandel (LZ 13.46)
.
In:
Regenthal, Gerhard; Schütte, Jan, Hrsg.,
Öffentlichkeitsarbeit macht Schule : ein praxisorientiertes Handbuch zur Umsetzung von PR an Schulen.
Köln:
Carl Link Verlag.
-
Dreesen, Philipp; Krasselt, Julia,
2022.
Social Bots als Stimmen im Diskurs
.
In:
Gredel, Eva, Hrsg.,
Diskurse – digital.
Berlin:
De Gruyter.
S. 271-282.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1515/9783110721447-014
-
2022.
.
In:
Bock, Bettina M.; Pappert, Steffen; Škerlavaj, Tanja, Hrsg.,
Grenzgänge: Eine Spritztour durch Text-, Stil- und Zeichengefilde. Festschrift für Ulla Fix.
Berlin:
Frank & Timme.
S. 73-78.