PD Dr. habil. Jochen Wulf
PD Dr. habil. Jochen Wulf
ZHAW
School of Engineering
Forschungsschwerpunkt Smart Services and Maintenance
Technikumstrasse 81
8400 Winterthur
Arbeit an der ZHAW
Tätigkeit
Senior Lecturer, Research & Development
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte
Lehrtätigkeit
- Service Operations Management
- Data Products & Services
- Service Engineering Basics
- Service Engineering Labor
- Servitization of Manufacturing
- Business, Production and Service Transformation
Lehrtätigkeit in der Weiterbildung
- CAS Marketing Technology
- CAS Smart Service Engineering (Data Product Design)
- CAS Predictive Maintenance
Berufserfahrung
- Leiter Datenmanagement
Volksbank eG - Die Gestalterbank
03 / 2020 - 07 / 2022 - Senior Postdoctoral Fellow (International Postdoctoral Fellowship Program) and Lecturer Data Science
Universität St.Gallen
07 / 2016 - 02 / 2020 - Leiter Kompetenzzentrum Digital Consumer Services
HSG (finanziert durch Migros, Nestle, Bayer, ZKB)
01 / 2014 - 06 / 2016 - Projektmanager
Universität St.Gallen
02 / 2012 - 06 / 2014 - Senior Consultant
ITMP
09 / 2011 - 02 / 2012 - Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Technische Universität Berlin
01 / 2007 - 08 / 2011 - Diplomand
SAP AG
07 / 2006 - 12 / 2006 - Intern
Lufthansa Systems
07 / 2005 - 10 / 2005 - Student Employee
MedicalCommunications GmbH (www.ashvins.eu)
12 / 2004 - 05 / 2005 - Intern
HBS Consulting GmbH
05 / 2004 - 06 / 2004 - Studentischer Mitarbeiter (Web Development)
TU Karlsruhe
03 / 2002 - 09 / 2003
Aus- und Weiterbildung
Ausbildung
- Habilitation / Wirtschaftsinformatik
Universität St.Gallen
07 / 2016 - 02 / 2020 - Dr. rer. oec. / Informations- und Kommunikationsmanagement
Technische Universität Berlin
01 / 2007 - 08 / 2011 - Diplom / Information Engineering and Management
Karlsruhe Institute of Technology (KIT)
10 / 2000 - 12 / 2006
Weiterbildung
CAS Hochschuldidaktik
Universität St.Gallen
02 / 2018
Netzwerk
Auszeichnungen
- Best Paper Award Spring Servitization Conference 2024
Spring Servitization Conference 2024 Co-Chairs
05 / 2024 - Google Academic Research Grant
Google
09 / 2023 - MKWI 2010 Best Paper Award
Multikonferenz Wirtschaftsinformatik
01 / 2010 - MKWI 2010 Best Paper Award
Multikonferenz Wirtschaftsinformatik
01 / 2010
Social Media
Projekte
- Befähigung produzierender Unternehmen zur Umsetzung von Circular Economy durch Nutzung von Daten (BePro-CEND) / Projektleiter:in / laufend
- Learning Copilot / Projektleiter:in / laufend
- Large Language Models aaS in Marketing / Co-Projektleiter:in / abgeschlossen
Publikationen
-
Herterich, Matthias M.; Dremel, Christian; Wulf, Jochen; vom Brocke, Jan,
2022.
The emergence of smart service ecosystems : the role of socio‐technical antecedents and affordances.
Information Systems Journal.
33(3), S. 524-566.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1111/isj.12412
-
Wulf, Jochen; Brenner, Walter,
2023.
Bereit für den digitalen Endkunden? : ein Fähigkeitsmodell
.
In:
Gassmann, Oliver; Sutter, Philipp, Hrsg.,
Digitale Transformation gestalten.
Hanser.
S. 207-222.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.3139/9783446468887.012
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2024.
Towards a taxonomy of Large Language Model based business model transformations [Paper].
In:
West, Shaun; Meierhofer, Jürg; Buecheler, Thierry, Hrsg.,
Smart Services Summit : Building Resilience in a Changing World.
Smart Services Summit, Zurich, Switzerland, 23 October 2023.
Cham:
Springer.
S. 119-131.
SMSESU 2023. Progress in IS.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-031-60313-6_9
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2024.
Exploring the potential of large language models for automation in technical customer service [Paper].
In:
Bigdeli, Ali Z.; Baines, Tim; Akkermans, Henk, Hrsg.,
Digital Service Innovation: Redefining Provider-Customer Interactions : Proceedings of the Spring Servitization Conference.
Spring Servitization Conference, Tilburg, The Netherlands, 13-14 May 2024.
The Advanced Services Group.
S. 146-157.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-30660
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2024.
Utilizing large language models for automating technical customer support.
arXiv.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.48550/arXiv.2406.01407
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2024.
Wie LLMs die Automatisierung im Kundendienst fördern.
ServiceToday.
38(Sonderausgabe 2024), S. 82-83.
Verfügbar unter: https://bc-production.pressmatrix.com/de/profiles/3df31a994fc2/editions/2ed85b567c8dfa546626/pages/page/42
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2023.
Towards a taxonomy of Large Language Model based business model transformations.
arXiv.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.05288
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2023.
Large Language Models in Industrieunternehmen.
Technische Rundschau.
23(9), S. 48-50.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-28949
-
Wulf, Jochen,
2023.
Medium.
Verfügbar unter: https://medium.com/@jocwulf/gamification-of-childrens-learning-with-chatgpt-a-prototype-application-and-first-application-51e5cb89c6c8
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2023.
Pioneering a new era of automated customer service with large language models (LLMs).
Medium.
Verfügbar unter: https://medium.com/@jocwulf/pioneering-a-new-era-of-automated-customer-service-with-large-language-models-llms-1cc4aacbeb03
-
Wulf, Jochen; Meierhofer, Jürg,
2023.
Unlocking the business potential of large language models : real-world applications and obstacles.
LinkedIn Pulse.
Verfügbar unter: https://www.linkedin.com/pulse/unlocking-business-potential-large-language-models-real-world-wulf/