Publikationen
Das ZID leistet durch Publikationen und Vorträge einen Beitrag zur hochschuldidaktischen Fachdiskussion. Untenstehend ist eine Auswahl der aktuellsten Beiträge aufgeführt. Weitere Publikationen und Konferenzbeiträge der ZID-Mitarbeitenden sind in den individuellen Porträts ersichtlich.
Spotlight
Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. Verfügbar unter: DOI: 10.1186/s41239-022-00379-x
Müller Werder, Claude; Mildenberger, Thoralf, 2021. Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment : a systematic review of blended learning in higher education. Educational Research Review. 34(100394). Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100394
Strobl, Carola; Ailhaud, Emilie; Benetos, Kalliopi; Devitt, Ann; Kruse, Otto; Proske, Antje; Rapp, Christian, 2019. Digital support for academic writing : a review of technologies and pedagogies. Computers & Education. 131, S. 33-48. Verfügbar unter: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.005
Auswahl aktuelle Publikationen
Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. Verfügbar unter: DOI: 10.1186/s41239-022-00379-x
Rapp, Christian; Dilger, Bernadette; Gommers, Luci; Butz, Andreas; Huff, Simon; Lang, Michael; Mueller, Rainer; Schimkat, R.-D., 2022. Hinführung und Rahmenbedingungen für die Entwicklung eines toolbasierten Beratungsansatzes für Seamless Learning Konzeptionen . In: Dilger, Bernadette; Erlemann, Jennifer; Müller Werder, Claude; Rapp, Christian, Hrsg., Seamless Learning. Wiesbaden: Springer. S. 1-34. Verfügbar unter: https://doi.org/10.1007/978-3-658-34698-0_1
Baumgartner, Alexander; Müller Werder, Claude; Javet, Fabienne; Woschnack, Ute; Butz, Andreas; Fengler, Reinhild, 2022. Criteria to assess professional, methodological, social & self-competence : version 2.0 / January 2022. Innovation in Higher & Professional Education; 5. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-24732
Müller Werder, Claude; Erlemann, Jennifer, 2022. Design von digitalen Lernangeboten mit myScripting Zusammenfassung [Paper]. In: Standl, Bernhard, Hrsg., GMW Tagung 2022, Karlsruhe, 12.-14. September 2022. Münster: Waxmann. S. 40-49. Medien in der Wissenschaft ; 80. Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-25751
Publikationen
-
Forster-Heinzer, Sarah; Reichmuth, Andrea; Höpfer, Eva; Rohr-Mentele, Silja; Holtsch, Doreen,
2021.
The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices.
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.
52(3-4), S. 103-115.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000232
-
Gautschi, Curtis; Kruse, Otto; Rapp, Christian,
2021.
Writing and thinking : what changes with digitalization?.
In:
11th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing (EATAW), online, 7-8 July 2021.
-
Kruse, Otto; Rapp, Christian,
2020.
Digitale Schreibtechnologie : Entwicklungen, Anforderungen und Kompetenzen
.
In:
Huemer, Birgit; Doleschal, Ursula; Wiederkehr, Ruth; Brinkschulte, Melanie; Dengscherz, Sabine E.; Girgensohn, Katrin; Mertlitsch, Carmen, Hrsg.,
Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin : diskursübergreifende Perspektiven.
Wien:
Böhlau Verlag.
S. 129-152.
Schreibwissenschaft ; 2.
-
Capaul, Roman; Steingruber, Daniel,
2020.
Betriebswirtschaft verstehen : das St. Galler Management-Modell.
4. Auflage.
Berlin:
Cornelsen.
ISBN 978-3-06-451401-0.
-
Rapp, Christian; Lang, Susan; Shibani, Antonette; Benetos, Kalliopi; Anson, Chris,
2020.
Bringing together writing tool design, writing analytics and writing pedagogy [Paper].
In:
Companion Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK20).
10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK20), Frankfurt, Germany, 23-27 March 2020.
SoLAR.
S. 713-716.
Verfügbar unter: https://doi.org/10.21256/zhaw-20254